@article { author = {}, title = {سخن سردبیر}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {7-9}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15498.html}, eprint = {} } @article { author = {Eshaqi, Seyed Hossein}, title = {-}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {9-14}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {رسالت پژوهشگران در بازتولید معارف دینی}, abstract_fa = {حوزه علمیه، قلب معرفت دینی جهان اسلام است و باید نقش مدیریت معرفتی و معنوی خود را به خوبی ایفا نماید. امروز حوزه‏های علمیه باید خود را با تحولات نوین هماهنگ کند، چرا که در حال حاضر معرفت دینی در ناحیه‏ی تلقی و ادراک، تعلیم و تعلم، پژوهش و تتبع، کاربست و اجرا و رفتار و سلوک دستخوش تغییرات اساسی شده است. در گذشته، باور داشت و سطح سواد مردم، سبب می‏شد تا مروجین دینی در حد بیان احکام و ارایه‏ی فتاوا بسنده کنند و آن چنان نیازی به تبیین و واشکافی مسائل نبود اما امروز به خاطر ارتقای سطح دانش عمومی و کنجکاوی پرسشگران، نیاز به کوشش علمی- پژوهشی با رویکرد تبیینی و تحلیلی می‏باشد. همچنین در گذشته فرهنگ جوامع پایاتر و استوارتر بود و دچار این همه در هم تنیدگی فرهنگی نشده بود ولی اینک در اثر تعامل فرهنگی و فشردگی ارتباطات و التقاط فرهنگی، دقت و دفاع بیشتری برای صیانت از فرهنگ دینی، مورد انتظار است.}, keywords_fa = {texts of ahādith-e Sahihain,پژوهشگران,بازتولید,معارف دینی}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15362.html}, eprint = {} } @article { author = {Hosseini, Seyed Mahdi}, title = {جلوه ‏های تمسک به قرآن در سیره‏ی امام رضاعلیه السلام در بیان جایگاه امامان معصوم}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {15-24}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امام رضاعلیه السلام در طول عمر شریفشان کوشیدند تا جایگاه رفیع امامت و رهبری جامعه، توسط معصومین( را اثبات نمایند، که این موضوع در کلام و گفتار ایشان به طور گسترده‏ به چشم می‏خورد. آن حضرت با استناد به آیات نورانی وحی و استدلال‏های روشن تلاش نمودند تا این مهم را جلوه‏گر و همگان را متوجه این جایگاه الهی نمایند. در این مقاله در پی آنیم تا با بررسی سیره و سخن امام رضاعلیه السلام به مواردی از تمسک ایشان به آیات نورانی قرآن در اثبات و تبیین جایگاه امامت شیعه بپردازیم.}, keywords = {اهل سنت و جماعت,امام رضاعلیه السلام,اهل‏بیت}, title_fa = {جلوه های تمسک به قرآن در سیره‏ی امام رضا علیه السلام در بیان جایگاه امامان معصوم}, abstract_fa = {امام رضاعلیه السلام در طول عمر شریفشان کوشیدند تا جایگاه رفیع امامت و رهبری جامعه، توسط معصومین( را اثبات نمایند، که این موضوع در کلام و گفتار ایشان به طور گسترده‏ به چشم می‏خورد. آن حضرت با استناد به آیات نورانی وحی و استدلال‏های روشن تلاش نمودند تا این مهم را جلوه‏گر و همگان را متوجه این جایگاه الهی نمایند. در این مقاله در پی آنیم تا با بررسی سیره و سخن امام رضاعلیه السلام به مواردی از تمسک ایشان به آیات نورانی قرآن در اثبات و تبیین جایگاه امامت شیعه بپردازیم.}, keywords_fa = {}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15499.html}, eprint = {} } @article { author = {Ahmadi Khah, Ali}, title = {اسامه فرزند زید بن حارثه}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {25-36}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {این تحقیق، به بررسی شخصیت اسامۀ بن زید می‏پردازد. به دو وادی و فراز و فرود زندگی او پای می‏نهد؛ قصّه‏ فرماندهی جیش و مسائل قبل و بعد آن و سرپیچی اسامه از فرمان فوری نبی خدا-، رابطه‏ی مرید و مرادی اسامه با خلفا و اخذ مستمری و غیره از آنان، بیزاری او از امام علی علیه السلام، و شکوه‏ی امام از او، بررسی نسبت‏های «حب النبی» و «ردف النبی»، اشاره به تخلف او از دستور وصی نبی در جنگ جمل و ندای او که: «یا علی! لستَ مولای» و بر عکس دعا به دومی که: «غفرالله لک یا أمیرالمؤمنین»! در این مقاله بر آنیم که نشان دهیم اسامه، شیعه‏ امام علی علیه السلام نبود و هیچ گامی برای دفاع از اهل بیت برنداشت.}, keywords = {اسامه,حب النبیّ,ردف النبیّ}, title_fa = {اسامه فرزند زید بن حارثه}, abstract_fa = {این تحقیق، به بررسی شخصیت اسامۀ بن زید می‏پردازد. به دو وادی و فراز و فرود زندگی او پای می‏نهد؛ قصّه‏ فرماندهی جیش و مسائل قبل و بعد آن و سرپیچی اسامه از فرمان فوری نبی خدا-، رابطه‏ی مرید و مرادی اسامه با خلفا و اخذ مستمری و غیره از آنان، بیزاری او از امام علی علیه السلام، و شکوه‏ی امام از او، بررسی نسبت‏های «حب النبی» و «ردف النبی»، اشاره به تخلف او از دستور وصی نبی در جنگ جمل و ندای او که: «یا علی! لستَ مولای» و بر عکس دعا به دومی که: «غفرالله لک یا أمیرالمؤمنین»! در این مقاله بر آنیم که نشان دهیم اسامه، شیعه‏ امام علی علیه السلام نبود و هیچ گامی برای دفاع از اهل بیت برنداشت.}, keywords_fa = {اسامه,حب النبیّ,ردف النبیّ}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15500.html}, eprint = {} } @article { author = {Nabi Nejad, Mohsen}, title = {ابن تیمیه؛ مهم‏ترین نظریه ‏پرداز وهابیت}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {37-44}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در حقیقت سر آغاز اندیشه‏ی سلفی‏گری اعتقادی را باید در قرن هفتم و با ظهور ابن تیمیه حنبلی جست‏وجو نمود. گرچه در بعضی ادوار قبل از او، زمزه‏هایی از این تفکر وجود داشته است اما ابداع این مذهب و مسلک و تشخیص حد و مرز آن به دست ابن تیمیه اتفاق افتاد و بعد از او، ابن عبدالوهاب توانست جامه‏ی عمل به اندیشه‏های او بپوشاند. آشفتگی فکری در اندیشه های ابن‏تیمیه، از تعارض‏های فکری وی نشات می‏گرفت. وهابیت امروز همانند تئوریسین‏شان تعقل در متون دینی را کنار گذاشته و با ظاهرگرایی و  سطحی نگری، برداشت‏های غلطی را از آیات و روایات نموده که شاهد دیدگاه‏های فقهی شاذ و مخالف با اجماع علمای اسلام و صدور فتاوای خنده‏آور از اینان می‏باشیم. غرور از حد گذشته‏ ابن تیمیه منجر شد تا به هیچ مذهبی پایبند نباشد و مطرود همه‏ علماء اهل سنت قرار بگیرد و او را کافر و از دین برگشته بخوانند.}, keywords = {کتاب های چاپی عبری,lists,وهابیت,سلفی گری}, title_fa = {ابن تیمیه؛ مهم‏ترین نظریه ‏پرداز وهابیت}, abstract_fa = {در حقیقت سر آغاز اندیشه‏ی سلفی‏گری اعتقادی را باید در قرن هفتم و با ظهور ابن تیمیه حنبلی جست‏وجو نمود. گرچه در بعضی ادوار قبل از او، زمزه‏هایی از این تفکر وجود داشته است اما ابداع این مذهب و مسلک و تشخیص حد و مرز آن به دست ابن تیمیه اتفاق افتاد و بعد از او، ابن عبدالوهاب توانست جامه‏ی عمل به اندیشه‏های او بپوشاند. آشفتگی فکری در اندیشه های ابن‏تیمیه، از تعارض‏های فکری وی نشات می‏گرفت. وهابیت امروز همانند تئوریسین‏شان تعقل در متون دینی را کنار گذاشته و با ظاهرگرایی و  سطحی نگری، برداشت‏های غلطی را از آیات و روایات نموده که شاهد دیدگاه‏های فقهی شاذ و مخالف با اجماع علمای اسلام و صدور فتاوای خنده‏آور از اینان می‏باشیم. غرور از حد گذشته‏ ابن تیمیه منجر شد تا به هیچ مذهبی پایبند نباشد و مطرود همه‏ علماء اهل سنت قرار بگیرد و او را کافر و از دین برگشته بخوانند.}, keywords_fa = {کتاب های چاپی عبری,lists,وهابیت,سلفی گری}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15501.html}, eprint = {} } @article { author = {Farivar, Javad}, title = {واکاوی دلایل عدم شرکت بزرگان شیعه کوفی در قیام کربلا}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {45-54}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {در نوشته‏ی حاضر، موضوع مهم و پندآموز، دلایل عدم شرکت بزرگان شیعه در کوفه از جمله «سلیمان بن صُرد خزاعی» در قیام کربلا بررسی شده است که در آن ضمن برشمردن احتمالات متصور در این زمینه اعم از عدم شرکت به دلیل عافیت طلبی و دنیادوستی؛ زندانی بودن؛ عدم امکان شرکت در کربلا به دلیل وجود جوّ خفقان و حکومت نظامی درکوفه و بالاخره حصر خانگی، نهایتا به این نتیجه می‏رسیم که کوتاهی و سکوت وخانه نشینی آنان (البته نه به دلیل دنیاطلبی) امری غیرقابل انکاراست.}, keywords = {Effrontery,سلیمان بن صرد خزاعی,کوفه,قیام حسینی}, title_fa = {واکاوی دلایل عدم شرکت بزرگان شیعه کوفی در قیام کربلا}, abstract_fa = {در نوشته‏ی حاضر، موضوع مهم و پندآموز، دلایل عدم شرکت بزرگان شیعه در کوفه از جمله «سلیمان بن صُرد خزاعی» در قیام کربلا بررسی شده است که در آن ضمن برشمردن احتمالات متصور در این زمینه اعم از عدم شرکت به دلیل عافیت طلبی و دنیادوستی؛ زندانی بودن؛ عدم امکان شرکت در کربلا به دلیل وجود جوّ خفقان و حکومت نظامی درکوفه و بالاخره حصر خانگی، نهایتا به این نتیجه می‏رسیم که کوتاهی و سکوت وخانه نشینی آنان (البته نه به دلیل دنیاطلبی) امری غیرقابل انکاراست.}, keywords_fa = {Effrontery,سلیمان بن صرد خزاعی,کوفه,قیام حسینی}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15502.html}, eprint = {} } @article { author = {Ahmadi, Alireza}, title = {حجر بن عدی، شهید عذرا}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {55-62}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {حجر بن عدی یکی از شیعیان صاحب نام و بانفوذ امیرالمؤمنینعلیه السلام است که مبارزه او علیه دستگاه اموی فصلی پر رنگ در تاریخ تشیع است. این رویارویی در زمان امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام ادامه یافت و به شهادت او انجامید. او چهره‏ واقعی معاویه و حکومت اموی را فاش و آشکار ساخت به گونه‏ای که حتی افرادی مانند عایشه و... نیز در اعتراض به شهادت حجر، معاویه را مورد سرزنش و شماتت قرار دادند. این مقاله به بررسی زندگانی حجر و نقش او در زمان حکومت امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام پرداخته است.}, keywords = {حجربن عدی,معاویه,مرج عذرا,کوفه}, title_fa = {حجر بن عدی، شهید عذرا}, abstract_fa = {حجر بن عدی یکی از شیعیان صاحب نام و بانفوذ امیرالمؤمنینعلیه السلام است که مبارزه او علیه دستگاه اموی فصلی پر رنگ در تاریخ تشیع است. این رویارویی در زمان امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام ادامه یافت و به شهادت او انجامید. او چهره‏ واقعی معاویه و حکومت اموی را فاش و آشکار ساخت به گونه‏ای که حتی افرادی مانند عایشه و... نیز در اعتراض به شهادت حجر، معاویه را مورد سرزنش و شماتت قرار دادند. این مقاله به بررسی زندگانی حجر و نقش او در زمان حکومت امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام پرداخته است.}, keywords_fa = {حجربن عدی,معاویه,مرج عذرا,کوفه}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15504.html}, eprint = {} } @article { author = {Rostami, Amir bahador}, title = {جایگاه اجتماعی سیاسی زنان دراسلام، غرب و ادیان تحریف شده}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {63-72}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مسأله‏ی جایگاه زنان و نحوه‏ی برخورد و به کارگیری آنها در جوامع و اعصار مختلف همیشه با افراط و تفریط‏هایی همراه بوده است. این تحقیق در صدد آن است که جایگاه حقیقی و حقوقی زن در اسلام را با توجه به آیات و روایات مشخص نماید. زن غیر از حقیقت انسانی چهره‏های مختلف دیگری را نیز در خود دارد که بایستی  کشف و صورت‏های گوناگون آن پدیدار شود تا آن گونه که هست شناخته و معرفی گردد.}, keywords = {جایگاه زنان,حقوق اجتماعی سیاسی}, title_fa = {جایگاه اجتماعی سیاسی زنان دراسلام، غرب و ادیان تحریف شده}, abstract_fa = {مسأله‏ی جایگاه زنان و نحوه‏ی برخورد و به کارگیری آنها در جوامع و اعصار مختلف همیشه با افراط و تفریط‏هایی همراه بوده است. این تحقیق در صدد آن است که جایگاه حقیقی و حقوقی زن در اسلام را با توجه به آیات و روایات مشخص نماید. زن غیر از حقیقت انسانی چهره‏های مختلف دیگری را نیز در خود دارد که بایستی  کشف و صورت‏های گوناگون آن پدیدار شود تا آن گونه که هست شناخته و معرفی گردد.}, keywords_fa = {جایگاه زنان,حقوق اجتماعی سیاسی}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15505.html}, eprint = {} } @article { author = {Mousavi nia, Seyed Mohammad}, title = {مجموعه برخوردها و مواضع امام حسن علیه السلام در برابر معاویه بن ابی سفیان}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {73-82}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {صلح تاریخی امام حسنعلیه السلام با معاویه، طی قرون متمادی متمسکی برای ایراد اتهامات و القای شبهات فراوان در رابطه با سیاست و موضع گیری‏های اهل بیت به ویژه حسنین از سوی غافلان و معاندان مذهب حقه‏‏ی شیعه بوده است، تا آنجا که برخی تلاش نموده‏اند از سویی این صلح را دلیل بر روحیه‏ی ضعیف و مسامحه‏جویانه‏ی امام حسنعلیه السلام و از سوی دیگر، وسیله‏ای برای انتقاد از قیام امام حسین علیه السلام و اثبات روحیه‏ی جنگ طلبانه‏ی ایشان قرار دهند و به زعم خویش این دو امام را نقطه‏ی مقابل و ضد یکدیگر نشان دهند و بدین ترتیب بر مظلومیت ایشان افزوده‏اند. این اتهام واهی، در حالی مطرح می شود که امام حسن علیه السلام، بارها و از طرق مختلف، قبل، حین و پس از خلافت در برخوردهای عمومی، خصوصی، مناظرات و مکاتبات و حتی نبرد مسلحانه به حقانیت تاریخی خود و خاندانش  تصریح کرده و سرانجام نیز در شرایطی که با تداوم اهداف شوم و جنایات معاویه از یک سو و اظهار ضعف یاران امام از سوی دیگر، با قبول صلح مشروط به اجرای سیاست مبنایی حفظ اصل اسلام پرداخته و بدین طریق، به شناخت مردم از چهره‏ی واقعی معاویه اهتمام ورزیدند.}, keywords = {امام حسنعلیه السلام,صلح مشروط,معاویه,علوم}, title_fa = {مجموعه برخوردها و مواضع امام حسن علیه السلام در برابر معاویه بن ابی سفیان}, abstract_fa = {صلح تاریخی امام حسنعلیه السلام با معاویه، طی قرون متمادی متمسکی برای ایراد اتهامات و القای شبهات فراوان در رابطه با سیاست و موضع گیری‏های اهل بیت به ویژه حسنین از سوی غافلان و معاندان مذهب حقه‏‏ی شیعه بوده است، تا آنجا که برخی تلاش نموده‏اند از سویی این صلح را دلیل بر روحیه‏ی ضعیف و مسامحه‏جویانه‏ی امام حسنعلیه السلام و از سوی دیگر، وسیله‏ای برای انتقاد از قیام امام حسین علیه السلام و اثبات روحیه‏ی جنگ طلبانه‏ی ایشان قرار دهند و به زعم خویش این دو امام را نقطه‏ی مقابل و ضد یکدیگر نشان دهند و بدین ترتیب بر مظلومیت ایشان افزوده‏اند. این اتهام واهی، در حالی مطرح می شود که امام حسن علیه السلام، بارها و از طرق مختلف، قبل، حین و پس از خلافت در برخوردهای عمومی، خصوصی، مناظرات و مکاتبات و حتی نبرد مسلحانه به حقانیت تاریخی خود و خاندانش  تصریح کرده و سرانجام نیز در شرایطی که با تداوم اهداف شوم و جنایات معاویه از یک سو و اظهار ضعف یاران امام از سوی دیگر، با قبول صلح مشروط به اجرای سیاست مبنایی حفظ اصل اسلام پرداخته و بدین طریق، به شناخت مردم از چهره‏ی واقعی معاویه اهتمام ورزیدند.}, keywords_fa = {امام حسنعلیه السلام,صلح مشروط,معاویه,علوم}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15506.html}, eprint = {} } @article { author = {Rafiee, Mahdi}, title = {نگاهی به زندگی مرحوم آقا محمد باقر وحید بهبهانی}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {83-92}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مرحوم «وحید بهبهانی» که از او به «استاد الکل» و «مجدد المذهب» یاد می‏شود در قرن دوازدهم هجری به دنیا آمد و با تلاش و کوشش فراوان به نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت و احیاء روش اجتهادی در استنباطات فقهی پرداخت. نام این عالم بزرگ با اجتهاد و مبارزه با اخباری‏گری مقرون گشته است. این فرزانه ی بزرگ با تحمل رنج‏ها و مصائب فراوان توانست نظریه‏ی اخباری‏گری را برای همیشه از تاریخ فقه و فقاهت برچیند و تفکر اصیل اجتهادی را دوباره در بین دانشمندان شیعه زنده کند. ایشان با پایه ریزی حرکتی بزرگ منشأ تحول بنیادین در روند فقه شیعی شد و با احیای علم اصول و تربیت شاگردان بزرگی چون «سید محمد مهدی بحر العلوم»، «شیخ جعفر کاشف الغطاء»، «مولی مهدی نراقی»، «مولی احمد نراقی»، «سید علی طباطبایی صاحب ریاض المسائل» و «میرزای قمی صاحب قوانین الاصول» زمینه را برای پیدایش تحولات بعدی در فقه و اجتهاد و رشد علم اصول فراهم نمود. در این مقاله نگاهی اجمالی به زندگی این عالم جلیل القدر خواهیم داشت.}, keywords = {وحید بهبهانی,علم اصول,اجتهاد,اخباری گری}, title_fa = {نگاهی به زندگی مرحوم آقا محمد باقر وحید بهبهانی}, abstract_fa = {مرحوم «وحید بهبهانی» که از او به «استاد الکل» و «مجدد المذهب» یاد می‏شود در قرن دوازدهم هجری به دنیا آمد و با تلاش و کوشش فراوان به نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت و احیاء روش اجتهادی در استنباطات فقهی پرداخت. نام این عالم بزرگ با اجتهاد و مبارزه با اخباری‏گری مقرون گشته است. این فرزانه ی بزرگ با تحمل رنج‏ها و مصائب فراوان توانست نظریه‏ی اخباری‏گری را برای همیشه از تاریخ فقه و فقاهت برچیند و تفکر اصیل اجتهادی را دوباره در بین دانشمندان شیعه زنده کند. ایشان با پایه ریزی حرکتی بزرگ منشأ تحول بنیادین در روند فقه شیعی شد و با احیای علم اصول و تربیت شاگردان بزرگی چون «سید محمد مهدی بحر العلوم»، «شیخ جعفر کاشف الغطاء»، «مولی مهدی نراقی»، «مولی احمد نراقی»، «سید علی طباطبایی صاحب ریاض المسائل» و «میرزای قمی صاحب قوانین الاصول» زمینه را برای پیدایش تحولات بعدی در فقه و اجتهاد و رشد علم اصول فراهم نمود. در این مقاله نگاهی اجمالی به زندگی این عالم جلیل القدر خواهیم داشت.}, keywords_fa = {وحید بهبهانی,علم اصول,اجتهاد,اخباری گری}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15507.html}, eprint = {} } @article { author = {Seifi, Mohammad Reza}, title = {کارگزاران حکومتی و نظامی امام علی علیه السلام}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {1}, number = {شماره اول - پاییز 91}, pages = {93-105}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پس از مرگ خلیفه‏ سوم، مردمی که دستشان از همه جا کوتاه شده بود، به در خانه علیعلیه السلام می‏روند و با اصرار زیاد، امام را بر مسند حکومت می‏نشانند. دوران حکومت امام علیعلیه السلام، با وجود جنگ‏هایی که رخ داد و کارشکنی‏هایی که دشمنان داشتند، از درخشان‏ترین ادوار حکومتی در تاریخ اسلام است. بدیهی است که هیچ حکومت و نظامی به تنهایی اداره نمی‏شود، آن حضرت نیز عده‏ای را به عنوان کارگزار حکومتی انتخاب و در اداره‏ی حکومت از آنها بهره بردند. در این نوشتار سعی برآن شده که مختصری از زندگانی این کارگزاران بررسی شود.}, keywords = {امام علی علیه السلام,کارگزار,حکومت علوی}, title_fa = {کارگزاران حکومتی و نظامی امام علی علیه السلام}, abstract_fa = {پس از مرگ خلیفه‏ سوم، مردمی که دستشان از همه جا کوتاه شده بود، به در خانه علیعلیه السلام می‏روند و با اصرار زیاد، امام را بر مسند حکومت می‏نشانند. دوران حکومت امام علیعلیه السلام، با وجود جنگ‏هایی که رخ داد و کارشکنی‏هایی که دشمنان داشتند، از درخشان‏ترین ادوار حکومتی در تاریخ اسلام است. بدیهی است که هیچ حکومت و نظامی به تنهایی اداره نمی‏شود، آن حضرت نیز عده‏ای را به عنوان کارگزار حکومتی انتخاب و در اداره‏ی حکومت از آنها بهره بردند. در این نوشتار سعی برآن شده که مختصری از زندگانی این کارگزاران بررسی شود.}, keywords_fa = {امام علی علیه السلام,کارگزار,حکومت علوی}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15508.html}, eprint = {} }