@article { author = {Izadifar, Abbass}, title = {تأملی بر هویت شناسی و سودمندی تاریخ در فرهنگ و تمدن سازی}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {7-22}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {بیان مسأله از یک صد و پنجاه سال قبل که مدارس جدید و دانشگاه‏ها در ایران ایجاد شدند، دانش فقه و اصول، نقطه کانونی تحصیل در حوزه‏های علمیه شدند. هرچند فلسفه و تفسیر نیز آخرین رمق حیات را طی می‏کردند امّا متفکرانی همانند امام خمینی، علامه طباطبایی و... تکیه گاهی شدند تا آن شاخه‏ها، اندک رمقی یافته و با رسیدن جویبار خروشان انقلاب اسلامی و با «انفجار نور»، به شکوفایی و بهار علم و دانش امیدوار شوند. از دستآوردهای جمهوری اسلامی، می‏توان از مؤسسات آموزش عالی در همسایگی حوزه‏های علمیه نام برد که برای تحصیل طلاب در گرایش‏های تخصصی - تاریخ اسلام، تاریخ تشیّع، تاریخ اهل بیت( و... ـ در کنار فقه و اصول تأسیس شده است. تاریخ و بخصوص تاریخ اسلام و بطور اخص تاریخ تشیّع و تاریخ اهل بیت( کانون و منبع صدور فقه و سایر دانش‏های با مشرب اسلامی است. بسیاری معتقدند که تاریخ اسلام و جریان‏های سیاسی، فکری، اجتماعی و... تاریخ صدر اسلام؛ بستر فهم تمام دانش‏های اسلامی است. جریان غالب سیاسی، فکری، اجتماعی و... صدر اسلام در قبضه‏ی اهل سنت بوده است و علوم اهل بیت( وتشیع در حاشیه آن شکل گرفته است و به ناچار برای فهم سنت اسلامی با مشرب اهل بیت( باید تاریخ اسلام به نحو کامل بررسی شود تا علّت صدور بسیاری از روایت‏های شیعه بدست آید.}, keywords = {هویت شناسی,SepidehKashani,تمدن سازی}, title_fa = {تأملی بر هویت شناسی و سودمندی تاریخ در فرهنگ و تمدن سازی}, abstract_fa = {بیان مسأله از یک صد و پنجاه سال قبل که مدارس جدید و دانشگاه‏ها در ایران ایجاد شدند، دانش فقه و اصول، نقطه کانونی تحصیل در حوزه‏های علمیه شدند. هرچند فلسفه و تفسیر نیز آخرین رمق حیات را طی می‏کردند امّا متفکرانی همانند امام خمینی، علامه طباطبایی و... تکیه گاهی شدند تا آن شاخه‏ها، اندک رمقی یافته و با رسیدن جویبار خروشان انقلاب اسلامی و با «انفجار نور»، به شکوفایی و بهار علم و دانش امیدوار شوند. از دستآوردهای جمهوری اسلامی، می‏توان از مؤسسات آموزش عالی در همسایگی حوزه‏های علمیه نام برد که برای تحصیل طلاب در گرایش‏های تخصصی - تاریخ اسلام، تاریخ تشیّع، تاریخ اهل بیت( و... ـ در کنار فقه و اصول تأسیس شده است. تاریخ و بخصوص تاریخ اسلام و بطور اخص تاریخ تشیّع و تاریخ اهل بیت( کانون و منبع صدور فقه و سایر دانش‏های با مشرب اسلامی است. بسیاری معتقدند که تاریخ اسلام و جریان‏های سیاسی، فکری، اجتماعی و... تاریخ صدر اسلام؛ بستر فهم تمام دانش‏های اسلامی است. جریان غالب سیاسی، فکری، اجتماعی و... صدر اسلام در قبضه‏ی اهل سنت بوده است و علوم اهل بیت( وتشیع در حاشیه آن شکل گرفته است و به ناچار برای فهم سنت اسلامی با مشرب اهل بیت( باید تاریخ اسلام به نحو کامل بررسی شود تا علّت صدور بسیاری از روایت‏های شیعه بدست آید.}, keywords_fa = {هویت شناسی,SepidehKashani,تمدن سازی}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15529.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15529_59d06ebd0f8360bda2329dd95e7ded11.pdf} } @article { author = {Marefat, Mohammad}, title = {ازدواج بحث برانگیز (بررسی اهداف مدعیان ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {23-46}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {یکى از شبهاتى که اهل سنت به ویژه در سال‏هاى اخیر به صورت گسترده مطرح کرده‏اند، ازدواج خلیفه دوم با امّ‏ کلثوم دختر امیرمؤمنان و فاطمه زهرا علیها السلام است. اهل سنت مى‏خواهند با اثبات این ازدواج، رابطه صمیمانه و دوستانه امیرمؤمنان (ع) با خلفاء را ثابت و از سوى دیگر، غصب خلافت، شهادت حضرت صدیقه علیها السلام و... را انکار نمایند. برخی از اندیشه‏وران شیعه اصل وجود دخترى به نام امّ‏کلثوم را براى حضرت زهرا علیها السلام منکر شده و دلیل‏هاى متقنى براى آن ارائه کرده‏اند. برخى دیگر وقوع تعارض در روایات ازدواج را دلیلى واضح براى بطلان مدعاى اهل سنت در باره این ازدواج مى‏دانند. و گروه سوم ضعف سندی را از دیگر نشانه‏های جعلی بودن این داستان می‏دانند. عده‏اى از دانشمندان شیعه و سنى با پذیرش اصل ازدواج، نکته دیگرى را مطرح کرده‏اند که امّ‏کلثوم همسر عمر، دختر امیرمؤمنان (ع) نبوده؛‏ بلکه دختر ابوبکر بوده است؛ نووى - مهم‏ترین شارح صحیح مسلم - و آیت الله مرعشى نجفى از عالمان شیعه به این مطلب تصریح کرده‏اند. اندیشه‏وران دیگرى، همچون مرحوم کلینی(ره) پاسخ داده‏اند که این ازدواج با زورگویى و تهدید عمر بن خطاب بوده است. در پایان مى‏گوییم که حتى در صورت اثبات چنین ازدواجى، نمى‏توان از آن رابطه صمیمانه امیرمؤمنان (ع) را با خلفاء اثبات کرد؛ زیرا این ازدواج نه تنها براى خلیفه دوم فضیلت محسوب نمى‏شود، بلکه به دلیل زورگویی و تهدید او، لکه سیاهى است که همانند تیرگى غصب خلافت، بر دامان او باقى مانده است.}, keywords = {ام کلثوم,زینب صغری,ازدواج ام کلثوم,عمر}, title_fa = {ازدواج بحث برانگیز (بررسی اهداف مدعیان ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم)}, abstract_fa = {یکى از شبهاتى که اهل سنت به ویژه در سال‏هاى اخیر به صورت گسترده مطرح کرده‏اند، ازدواج خلیفه دوم با امّ‏ کلثوم دختر امیرمؤمنان و فاطمه زهرا علیها السلام است. اهل سنت مى‏خواهند با اثبات این ازدواج، رابطه صمیمانه و دوستانه امیرمؤمنان (ع) با خلفاء را ثابت و از سوى دیگر، غصب خلافت، شهادت حضرت صدیقه علیها السلام و... را انکار نمایند. برخی از اندیشه‏وران شیعه اصل وجود دخترى به نام امّ‏کلثوم را براى حضرت زهرا علیها السلام منکر شده و دلیل‏هاى متقنى براى آن ارائه کرده‏اند. برخى دیگر وقوع تعارض در روایات ازدواج را دلیلى واضح براى بطلان مدعاى اهل سنت در باره این ازدواج مى‏دانند. و گروه سوم ضعف سندی را از دیگر نشانه‏های جعلی بودن این داستان می‏دانند. عده‏اى از دانشمندان شیعه و سنى با پذیرش اصل ازدواج، نکته دیگرى را مطرح کرده‏اند که امّ‏کلثوم همسر عمر، دختر امیرمؤمنان (ع) نبوده؛‏ بلکه دختر ابوبکر بوده است؛ نووى - مهم‏ترین شارح صحیح مسلم - و آیت الله مرعشى نجفى از عالمان شیعه به این مطلب تصریح کرده‏اند. اندیشه‏وران دیگرى، همچون مرحوم کلینی(ره) پاسخ داده‏اند که این ازدواج با زورگویى و تهدید عمر بن خطاب بوده است. در پایان مى‏گوییم که حتى در صورت اثبات چنین ازدواجى، نمى‏توان از آن رابطه صمیمانه امیرمؤمنان (ع) را با خلفاء اثبات کرد؛ زیرا این ازدواج نه تنها براى خلیفه دوم فضیلت محسوب نمى‏شود، بلکه به دلیل زورگویی و تهدید او، لکه سیاهى است که همانند تیرگى غصب خلافت، بر دامان او باقى مانده است.}, keywords_fa = {ام کلثوم,زینب صغری,ازدواج ام کلثوم,عمر}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15533.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15533_fc1add5fd1bcb99b35294b04e14eeddc.pdf} } @article { author = {Zangaraki farahani, Meysam}, title = {تاکتیک‏ های مبارزات سیاسی امام صادق (ع) با حکومت ‏های وقت}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {47-62}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {عصر امام صادق (ع) از پر فراز و نشیب ترین دوران تاریخ اسلام و عصر تحولات سرنوشت ساز سیاسی ـ مذهبی است. اوج تبه کاری کارگزارانی چون حجاج، شکل گیری نهضت‏ها و قیام های شیعی به وسیله زید و فرزندان او و نوادگان امام حسن (ع)، شورشهای پی در پی خوارج، تنازعات درون حزبی امویان و تقابل با عباسیان و انتقال قدرت به ایشان، فعالیت فرقه‏ های شیعی غلات، کیسانیه، زیدیه و پیدایش مذاهب فقهی و کلامی اهل سنت از مهم‏ترین حوادثی بود که در عصر امام صادق (ع) رخ داد. خلفای اموی بطور علنی دین را کنار گذاشته و به علویان و شیعیان ستم می‏کردند. خلفای عباسی نیز گرچه با شعار حمایت از اهل بیت ( روی کار آمدند، ولی به مرور خود را وارث پیامبر- دانسته و با اعتقاد به قرابت و شایستگی بیش‏تر نسبت به علویان، به سرکوب گسترده علویان پرداختند. افتراقات سیاسی در بین شیعیان نیز مانع اتحاد تحت پرچم اهل بیت شد و زمانی که فرصت قیام و تشکیل حکومت مناسب بود، امکان اقدام نظامی فراهم نشد و آن حضرت با تاکتیک تقیه، تنها توانست از خلأ ایجاد شده در انتقال حکومت از بنی امیه به بنی عباس بهره برده و به تأسیس دانشگاه بزرگ اهل بیت اقدام نماید.}, keywords = {امام صادق (ع),خلفای جور,قیام‏های شیعه,belief,توسعۀ انسانی اسلامی}, title_fa = {تاکتیک‏ های مبارزات سیاسی امام صادق (ع) با حکومت ‏های وقت}, abstract_fa = {عصر امام صادق (ع) از پر فراز و نشیب ترین دوران تاریخ اسلام و عصر تحولات سرنوشت ساز سیاسی ـ مذهبی است. اوج تبه کاری کارگزارانی چون حجاج، شکل گیری نهضت‏ها و قیام های شیعی به وسیله زید و فرزندان او و نوادگان امام حسن (ع)، شورشهای پی در پی خوارج، تنازعات درون حزبی امویان و تقابل با عباسیان و انتقال قدرت به ایشان، فعالیت فرقه‏ های شیعی غلات، کیسانیه، زیدیه و پیدایش مذاهب فقهی و کلامی اهل سنت از مهم‏ترین حوادثی بود که در عصر امام صادق (ع) رخ داد. خلفای اموی بطور علنی دین را کنار گذاشته و به علویان و شیعیان ستم می‏کردند. خلفای عباسی نیز گرچه با شعار حمایت از اهل بیت ( روی کار آمدند، ولی به مرور خود را وارث پیامبر- دانسته و با اعتقاد به قرابت و شایستگی بیش‏تر نسبت به علویان، به سرکوب گسترده علویان پرداختند. افتراقات سیاسی در بین شیعیان نیز مانع اتحاد تحت پرچم اهل بیت شد و زمانی که فرصت قیام و تشکیل حکومت مناسب بود، امکان اقدام نظامی فراهم نشد و آن حضرت با تاکتیک تقیه، تنها توانست از خلأ ایجاد شده در انتقال حکومت از بنی امیه به بنی عباس بهره برده و به تأسیس دانشگاه بزرگ اهل بیت اقدام نماید.}, keywords_fa = {امام صادق (ع),خلفای جور,قیام‏های شیعه,belief,توسعۀ انسانی اسلامی}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15534.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15534_17a797e30055168bff9452c41019bfe8.pdf} } @article { author = {Seyed karimi, Seyed Mohammad Hossein}, title = {اسرار فدک در منابع اهل سنت}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {63-76}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {دراین مقاله به اهمیت بحث فدک و چند نکته قابل تامل درخصوص جریان فدک و رابطه آن با مسأله جانشینی رسول خدا پرداخته می‏شود. خود اهل بیت همواره در طول تاریخ نسبت به این مسأله اهتمام ویژه‏ای داشتندو در مواضع مختلفی به فدک اشاره کرده‏اند. در این مقاله سعی شده است که اهمیت و ارتباط فدک با مبحث امامت و جانشینی رسول‏ خدا(ص)، با طرح چند مدعا و اثبات آنها از منابع خود اهل سنت در طی چند عنوان مهم به اثبات این مسأله بپردازد که کسانی که جانشینی خلافت امت مسلمین را عهده دار شدند هرگز صلاحیت تصدی یک چنین امر مهمی را نداشتند}, keywords = {فدک,Eloquence,صدیقه طاهره,غصب,باور}, title_fa = {اسرار فدک در منابع اهل سنت}, abstract_fa = {دراین مقاله به اهمیت بحث فدک و چند نکته قابل تامل درخصوص جریان فدک و رابطه آن با مسأله جانشینی رسول خدا پرداخته می‏شود. خود اهل بیت همواره در طول تاریخ نسبت به این مسأله اهتمام ویژه‏ای داشتندو در مواضع مختلفی به فدک اشاره کرده‏اند. در این مقاله سعی شده است که اهمیت و ارتباط فدک با مبحث امامت و جانشینی رسول‏ خدا(ص)، با طرح چند مدعا و اثبات آنها از منابع خود اهل سنت در طی چند عنوان مهم به اثبات این مسأله بپردازد که کسانی که جانشینی خلافت امت مسلمین را عهده دار شدند هرگز صلاحیت تصدی یک چنین امر مهمی را نداشتند.}, keywords_fa = {فدک,Eloquence,صدیقه طاهره,غصب,باور}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15535.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15535_9f5c05b749047926370932f2a1bb1683.pdf} } @article { author = {Ghalmani, ghodratollah}, title = {بررسی شخصیت و عملکرد جعفربن علی الهادی (ع}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {77-96}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {جعفر بن علی- مکنی به ابوعبدالله- فرزند امام هادی (ع)، در سال 226 ق در سامرّا به دنیا آمد و پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) با انکار فرزند برای ایشان و ادعای امامت به جعفر کذّاب ملقب شد. جعفر فردی دنیا طلب، فاسق، متهم به شرابخواری و به زُقّ الخمر (ظرف شراب) ملقب شد. امام هادی (ع) از تولد جعفر شادمان نشد و فرمود: وی افراد زیادی را گمراه خواهد کرد. امام حسن عسکری (ع) از جعفر کناره گیری و از مصاحبت با وی اجتناب می‏نمود. شیعیان با توجه به احادیث ردّ فطحیه، امر امامت دو برادری را جز در مورد امام حسن و امام حسین' جایز نمی‏دانستند. از اینرو، پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) و مواجهه با ادعای جانشینی جعفر، به صورت‏های مختلف وی را آزمودند و عدم صلاحیت جعفر برای منصب امامت، بیش از پیش برایشان آشکار شد. پیروان جعفر، درچگونگی جانشینی وی اختلاف داشتند. عده‏ای جعفر را جانشین بلافصل امام هادی (ع) و برخی دیگر او را جانشین برادرش سیّدمحمد - که در زمان حیات پدرش رحلت کرد- و عده‏ای دیگر، جانشین امام حسن عسکری (ع) می‏دانستند. جعفر در سال 271 ق درگذشت و در سامرا به خاک سپرده شد. برخی پیروان وی به فرزند او - ابوالحسن علی، نقیب ارشد سادات بغداد - رجوع کردند. برخی دیگر معتقد بودند که امامت میان ابوالحسن و خواهرش فاطمه تقسیم شده و پس از آن دو به دیگر بازماندگان جعفر رسیده است. با گذشت یک قرن، همه فرزندان جعفر به طریقه شیعه دوازده امامی پیوستند.}, keywords = {جعفربن علی الهادی,جعفر کذاب,جعفر تائب}, title_fa = {بررسی شخصیت و عملکرد جعفربن علی الهادی (ع)}, abstract_fa = {جعفر بن علی- مکنی به ابوعبدالله- فرزند امام هادی (ع)، در سال 226 ق در سامرّا به دنیا آمد و پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) با انکار فرزند برای ایشان و ادعای امامت به جعفر کذّاب ملقب شد. جعفر فردی دنیا طلب، فاسق، متهم به شرابخواری و به زُقّ الخمر (ظرف شراب) ملقب شد. امام هادی (ع) از تولد جعفر شادمان نشد و فرمود: وی افراد زیادی را گمراه خواهد کرد. امام حسن عسکری (ع) از جعفر کناره گیری و از مصاحبت با وی اجتناب می‏نمود. شیعیان با توجه به احادیث ردّ فطحیه، امر امامت دو برادری را جز در مورد امام حسن و امام حسین' جایز نمی‏دانستند. از اینرو، پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) و مواجهه با ادعای جانشینی جعفر، به صورت‏های مختلف وی را آزمودند و عدم صلاحیت جعفر برای منصب امامت، بیش از پیش برایشان آشکار شد. پیروان جعفر، درچگونگی جانشینی وی اختلاف داشتند. عده‏ای جعفر را جانشین بلافصل امام هادی (ع) و برخی دیگر او را جانشین برادرش سیّدمحمد - که در زمان حیات پدرش رحلت کرد- و عده‏ای دیگر، جانشین امام حسن عسکری (ع) می‏دانستند. جعفر در سال 271 ق درگذشت و در سامرا به خاک سپرده شد. برخی پیروان وی به فرزند او - ابوالحسن علی، نقیب ارشد سادات بغداد - رجوع کردند. برخی دیگر معتقد بودند که امامت میان ابوالحسن و خواهرش فاطمه تقسیم شده و پس از آن دو به دیگر بازماندگان جعفر رسیده است. با گذشت یک قرن، همه فرزندان جعفر به طریقه شیعه دوازده امامی پیوستند.}, keywords_fa = {جعفربن علی الهادی,جعفر کذاب,جعفر تائب}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15536.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15536_4467d3cb3a3daa3878c7e85ea0b2d087.pdf} } @article { author = {Rasouli, Hassan}, title = {فراریان مدعی; درآمدی بر جنگ اُحد و فرار صحابه رسول خدا (ص}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {97-112}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {شاید جنگ اُحد را بتوان یکی از بهترین صحنه‏های معرفی دنیا گرایان و ضعیف الایمانهایی دانست که منافع شخصی خود را مقدم بر فرمان خدا و رسول (ص) می‏دیدند، منافقانی که ابعاد نفاق آنها بسیار پیچیده تر و پنهان تر از منافقان شناخته شده بود و از آغازین روزهای بعثت، خود را نزدیکترین و وفادارترین صحابه‏ی حضرت معرفی می‏نمودند. کارزار اُحد با تخلف عده‏ای تیرانداز در تنگه‏ی احد مبدّل به صحنه‏ی امتحان و راستی آزمایی این منافقان هزار چهره گشت. آنها که در کسوت صحابی خاص برای نیل به مقاصد و آرزوهای شوم خود تا ترور رسول خاتم (ص) پیش رفتند. آنها که تا دیروز منهزمان نبردها بودند و اندک زخمی برای اسلام بر نداشتند، پس از رحلت جانسوز نبی مکرم (ص) مدعیانِ خلافت و جانشینی رسولی گردیدند که بذل جان و هستی در راه آرمانها، اولین و بدیهی ترین خصیصه‏ی او بود.}, keywords = {جنگ اُحد,صحابه,فرار,نفاق}, title_fa = {فراریان مدعی; درآمدی بر جنگ اُحد و فرار صحابه رسول خدا (ص)}, abstract_fa = {شاید جنگ اُحد را بتوان یکی از بهترین صحنه‏های معرفی دنیا گرایان و ضعیف الایمانهایی دانست که منافع شخصی خود را مقدم بر فرمان خدا و رسول (ص) می‏دیدند، منافقانی که ابعاد نفاق آنها بسیار پیچیده تر و پنهان تر از منافقان شناخته شده بود و از آغازین روزهای بعثت، خود را نزدیکترین و وفادارترین صحابه‏ی حضرت معرفی می‏نمودند. کارزار اُحد با تخلف عده‏ای تیرانداز در تنگه‏ی احد مبدّل به صحنه‏ی امتحان و راستی آزمایی این منافقان هزار چهره گشت. آنها که در کسوت صحابی خاص برای نیل به مقاصد و آرزوهای شوم خود تا ترور رسول خاتم (ص) پیش رفتند. آنها که تا دیروز منهزمان نبردها بودند و اندک زخمی برای اسلام بر نداشتند، پس از رحلت جانسوز نبی مکرم (ص) مدعیانِ خلافت و جانشینی رسولی گردیدند که بذل جان و هستی در راه آرمانها، اولین و بدیهی ترین خصیصه‏ی او بود.}, keywords_fa = {جنگ اُحد,صحابه,فرار,نفاق}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15537.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15537_72dd797d22371667985cf6bdaf546ad4.pdf} } @article { author = {Khaki, MohammadTaghi}, title = {هدف آفرینش انسان از منظر آیات}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {113-132}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {انسان در لغت از ماده‏ی «انس» اشتقاق یافته است، از این رو موجودی اجتماعی است، بعضی دیگر آن را از «اُنس و محبت» دانسته و برخی از ماده « نسی » دانسته اند چون او موجودی فراموشکار است. متفکران مادی او را موجودی مادی و متفکران الهی او را دارای دو مرحله بدن و روح مجرد می‏دانند.اولیاء الهی برای او روح مجردی غیر آن روح قائل هستند که درمقام عنداللهی حضور دارد.رو ح انسانی دو بُعد دارد که خصیصه نفسانی آن، در قرآن با اوصافی از قبیل عجول، هلوع، ظلوم و جهول نکوهش شده است و بُعد عقلانی (فطرت الهی) با عنوان خلیفه الهی، امانت دار خدا و موجودی ابدی مورد ستایش خدا قرار گرفته است.بین انسان و خدا، رابطه وجودی برقرار است که با شعور و آگاهی انسان همراه می‏باشد.قرآن کریم به مسأله هدفداری جهان و انسان تأکید نموده و حقیقت جهان را، زمینه ساز رشد و تکامل انسان معرفی می‏نماید. خلافت و جانشینی خدا، عبادت و بندگی، تحقق رحمت و مهر الهی، تسبیح و تقدیس الهی، علم و قدرت پروردگار، سیر الی الله و معرفت الله را؛ هدف آفرینش انسان معرفی می‏نماید و در میان آنها، هدف اصلی و نهایی «عبودیت» است که سایر اهداف نیز در مسیر عبودیت قرار می‏گیرد. رحمت واسعه الهی خداوند هم نتیجه این عبودیت است.}, keywords = {خدا,تفسیر آمنه ودود از قرآن,خلقت,آفرینش}, title_fa = {هدف آفرینش انسان از منظر آیات}, abstract_fa = {انسان در لغت از ماده‏ی «انس» اشتقاق یافته است، از این رو موجودی اجتماعی است، بعضی دیگر آن را از «اُنس و محبت» دانسته و برخی از ماده « نسی » دانسته اند چون او موجودی فراموشکار است. متفکران مادی او را موجودی مادی و متفکران الهی او را دارای دو مرحله بدن و روح مجرد می‏دانند.اولیاء الهی برای او روح مجردی غیر آن روح قائل هستند که درمقام عنداللهی حضور دارد.رو ح انسانی دو بُعد دارد که خصیصه نفسانی آن، در قرآن با اوصافی از قبیل عجول، هلوع، ظلوم و جهول نکوهش شده است و بُعد عقلانی (فطرت الهی) با عنوان خلیفه الهی، امانت دار خدا و موجودی ابدی مورد ستایش خدا قرار گرفته است.بین انسان و خدا، رابطه وجودی برقرار است که با شعور و آگاهی انسان همراه می‏باشد.قرآن کریم به مسأله هدفداری جهان و انسان تأکید نموده و حقیقت جهان را، زمینه ساز رشد و تکامل انسان معرفی می‏نماید. خلافت و جانشینی خدا، عبادت و بندگی، تحقق رحمت و مهر الهی، تسبیح و تقدیس الهی، علم و قدرت پروردگار، سیر الی الله و معرفت الله را؛ هدف آفرینش انسان معرفی می‏نماید و در میان آنها، هدف اصلی و نهایی «عبودیت» است که سایر اهداف نیز در مسیر عبودیت قرار می‏گیرد. رحمت واسعه الهی خداوند هم نتیجه این عبودیت است.}, keywords_fa = {خدا,تفسیر آمنه ودود از قرآن,خلقت,آفرینش}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15538.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15538_182c687cd6db5297b54c947be2f47d9e.pdf} } @article { author = {Asghari, Mohsen}, title = {اسلام؛ دعوت مسالمت آمیز}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {133-150}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مسأله پژوهش حاضر ارائه مؤثرترین و معقول ترین راه صدور اسلام و دعوت به آن و ارائه راهکارهای عملی از دیدگاه قرآن کریم است. صدور اسلام و دعوت به آن بر اساس ماهیت ایمان، قداست آن و ظرفیتهای مخاطب سامان می‏یابد در راستای توسعه ایمان و رسیدن به این هدف، ابزارها و راهکارهای مشروع مدنظر است لذا با توجه به نوع مخاطب و ظرفیت‏های او با اقامه برهان و حکمت، اندیشه او بارور می‏شود و دل و جان او با موعظه احیا می‏شود و در گام سوم با بهره گیری از روش مجادله با او مماشات صورت می‏گیرد. در مرحله اجرایی؛ از راهبردهای مالی، دیپلماسی سیاسی استفاده می‏شود و در گام نهایی راهکار نظامی و جهاد مسلحانه مدنظر است.}, keywords = {دعوت,زبان معیار,موعظه,جدال,جهاد,تألیف قلوب}, title_fa = {اسلام؛ دعوت مسالمت آمیز}, abstract_fa = {مسأله پژوهش حاضر ارائه مؤثرترین و معقول ترین راه صدور اسلام و دعوت به آن و ارائه راهکارهای عملی از دیدگاه قرآن کریم است. صدور اسلام و دعوت به آن بر اساس ماهیت ایمان، قداست آن و ظرفیتهای مخاطب سامان می‏یابد در راستای توسعه ایمان و رسیدن به این هدف، ابزارها و راهکارهای مشروع مدنظر است لذا با توجه به نوع مخاطب و ظرفیت‏های او با اقامه برهان و حکمت، اندیشه او بارور می‏شود و دل و جان او با موعظه احیا می‏شود و در گام سوم با بهره گیری از روش مجادله با او مماشات صورت می‏گیرد. در مرحله اجرایی؛ از راهبردهای مالی، دیپلماسی سیاسی استفاده می‏شود و در گام نهایی راهکار نظامی و جهاد مسلحانه مدنظر است.}, keywords_fa = {دعوت,زبان معیار,موعظه,جدال,جهاد,تألیف قلوب}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15539.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15539_378bbc3477f4a33f81c90b23b4eeec57.pdf} } @article { author = {Marefat, Mohammad}, title = {شیعه و دفع تهمت تحریف قرآن}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {151-180}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {یکی از نسبت‏های ناروای برخی از علمای سنی افراطی به خصوص وهابیت علیه شیعیان تهمت قول به تحریف قرآن می‏باشد. در حالی که بنا به نظر علمای شیعه؛ اولا هیچ گونه تحریفی در قرآن واقع نشده است و عقیده به تحریف، مخالف اتفاق علمای شیعه و محققین آنها است و نسبت تحریف به شیعه، حرف بی‏اساس و اتهام مردودی است، ثانیا اهل سنت قائلین واقعی به تحریف قرآن می‏باشند، زیرا اعتقاد به نسخ در تلاوت که در میان علمای اهل سنت مشهور است، مستلزم پذیرفتن مسأله تحریف است.}, keywords = {اهل سنت و جماعت,تحریف,تحریف قرآن,نسخ تلاوت,مصحف علی,فصل الخطاب}, title_fa = {شیعه و دفع تهمت تحریف قرآن}, abstract_fa = {یکی از نسبت‏های ناروای برخی از علمای سنی افراطی به خصوص وهابیت علیه شیعیان تهمت قول به تحریف قرآن می‏باشد. در حالی که بنا به نظر علمای شیعه؛ اولا هیچ گونه تحریفی در قرآن واقع نشده است و عقیده به تحریف، مخالف اتفاق علمای شیعه و محققین آنها است و نسبت تحریف به شیعه، حرف بی‏اساس و اتهام مردودی است، ثانیا اهل سنت قائلین واقعی به تحریف قرآن می‏باشند، زیرا اعتقاد به نسخ در تلاوت که در میان علمای اهل سنت مشهور است، مستلزم پذیرفتن مسأله تحریف است.}, keywords_fa = {اهل سنت و جماعت,تحریف,تحریف قرآن,نسخ تلاوت,مصحف علی,فصل الخطاب}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15540.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15540_ad2f885e28bd725eef62b59361aab938.pdf} } @article { author = {Esmaeili, Touraj}, title = {نگاهی تحقیقی به مؤلف و کتاب «فضائل الفاطمۀ الزهرا علیها السلام}, journal = {ISLAMOLOGISTS}, volume = {2}, number = {شماره سوم - بهار 92}, pages = {181-192}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {درمورد شخصیت حضرت زهرا علیها السلام کتب بسیاری به رشته تحریر در آمده که هر کدام سعی کرده‏اند به بهترین شکل به ترسیم ابعاد شخصیتی این خانم بزرگوار بپردازند انچه کتاب فضائل فاطمه الزهرا از حاکم نیشابوری را متفاوت از دیگران کرده بیش‏تر شخصیت نویسنده کتاب است. ایشان در عین اینکه از علمای اهل سنت می‏باشد برخلاف روال جاری در میان اهل سنت در کتابش به دفاع از شخصیت حضرت زهرا علیها السلام می‏پردازد.ایشان در مقدمه کتابش حدیثی می‏آورند از رسول اکرم (ص) مبنی بر افضلیت حضرت زهرا از زنان این امت که از این خبر با عنوان صحیحه یاد می‏کند.همچنین احادیث بسیاری از طرق اهل سنت در مورد فضائل حضرت زهرا می‏آورند که از جمله این روایات می‏توان به جریان اعطاء فدک به حضرت زهرا توسط پیامبر (ص) و جریان حدیث کساء اشاره کرد.در این مقاله سعی شده احادیث وارد شده در کتاب به صورت کلی بررسی شود همچنین مروری می‏شود بر سیر زندگی حاکم نیشابوری که در نهایت، سخن با اتمام مذهب حاکم نیشابوری پایان می‏پذیرد}, keywords = {حضرت زهرا علیها السلام,فضائل,حاکم نیشابوری,Skepticism}, title_fa = {نگاهی تحقیقی به مؤلف و کتاب «فضائل الفاطمۀ الزهرا علیها السلام»}, abstract_fa = {درمورد شخصیت حضرت زهرا علیها السلام کتب بسیاری به رشته تحریر در آمده که هر کدام سعی کرده‏اند به بهترین شکل به ترسیم ابعاد شخصیتی این خانم بزرگوار بپردازند انچه کتاب فضائل فاطمه الزهرا از حاکم نیشابوری را متفاوت از دیگران کرده بیش‏تر شخصیت نویسنده کتاب است. ایشان در عین اینکه از علمای اهل سنت می‏باشد برخلاف روال جاری در میان اهل سنت در کتابش به دفاع از شخصیت حضرت زهرا علیها السلام می‏پردازد.ایشان در مقدمه کتابش حدیثی می‏آورند از رسول اکرم (ص) مبنی بر افضلیت حضرت زهرا از زنان این امت که از این خبر با عنوان صحیحه یاد می‏کند.همچنین احادیث بسیاری از طرق اهل سنت در مورد فضائل حضرت زهرا می‏آورند که از جمله این روایات می‏توان به جریان اعطاء فدک به حضرت زهرا توسط پیامبر (ص) و جریان حدیث کساء اشاره کرد.در این مقاله سعی شده احادیث وارد شده در کتاب به صورت کلی بررسی شود همچنین مروری می‏شود بر سیر زندگی حاکم نیشابوری که در نهایت، سخن با اتمام مذهب حاکم نیشابوری پایان می‏پذیرد.}, keywords_fa = {حضرت زهرا علیها السلام,فضائل,حاکم نیشابوری,Skepticism}, url = {https://iqiri.dte.ir/article_15541.html}, eprint = {https://iqiri.dte.ir/article_15541_10df4bfebbaf3a4dde5812ef9a4e338c.pdf} }