موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان5شماره نهم - زمستان 9720190205گونهشناسی سیره امیرمؤمنان در مواجهه با خطای کارگزارانگونهشناسی سیره امیرمؤمنان در مواجهه با خطای کارگزاران8356721810.22081/iqiri.2019.67218FAسید محمودزارعیدانش پژوه سطح ۳ رشته تاریخ اهل بیت علیهم السلام، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (ع)Journal Article20181222<strong>تلاش این پژوهش بر آن است که روش امیرمؤمنان(ع)را در مقابل اشتباهات کارگزارانش روشن کند. در این راستا به بررسی و دقت در چند نوع خطا از طرف کارگزاران امام و واکنش امیرمؤمنان(ع) در مقابل آنها پرداخته شدهاست و نتیجه گرفتهایم که در مقابل خطای</strong>
<strong>مالی، روش امام قاطعیت و برخورد سخت بودهاست. در مقابل خطای سیاسی کارگزاران، اگر فرد خاطی به خاطر اشتباه در تشخیص خطا کردهبود، روش امام مدارا و تلاش برای بالا بردن درک کارگزار از سیاست اسلامی بود. اما اگر اشتباه به خاطر سوءنیت و عدم صلاحیت فرد بود، روش امام توبیخ و عزل کارگزار بود. در عین حال از نظر امام حفظ مصالح حکومت اسلامی و اصول حکمرانی دینی بر همه چیز مقدم بودهاست. در خطاهای فرهنگی به معنی دوری از سادهزیستی نیز سیره امام صِرف توبیخ و توصیه به زهد بودهاست. در مورد خطای نظامی کارگزاران سیره حضرت توبیخ و تذکر به فرد خاطی و حتی عزل موقت او جهت رسیدن به پیروزی در جنگ بودهاست.</strong><strong>تلاش این پژوهش بر آن است که روش امیرمؤمنان(ع)را در مقابل اشتباهات کارگزارانش روشن کند. در این راستا به بررسی و دقت در چند نوع خطا از طرف کارگزاران امام و واکنش امیرمؤمنان(ع) در مقابل آنها پرداخته شدهاست و نتیجه گرفتهایم که در مقابل خطای</strong>
<strong>مالی، روش امام قاطعیت و برخورد سخت بودهاست. در مقابل خطای سیاسی کارگزاران، اگر فرد خاطی به خاطر اشتباه در تشخیص خطا کردهبود، روش امام مدارا و تلاش برای بالا بردن درک کارگزار از سیاست اسلامی بود. اما اگر اشتباه به خاطر سوءنیت و عدم صلاحیت فرد بود، روش امام توبیخ و عزل کارگزار بود. در عین حال از نظر امام حفظ مصالح حکومت اسلامی و اصول حکمرانی دینی بر همه چیز مقدم بودهاست. در خطاهای فرهنگی به معنی دوری از سادهزیستی نیز سیره امام صِرف توبیخ و توصیه به زهد بودهاست. در مورد خطای نظامی کارگزاران سیره حضرت توبیخ و تذکر به فرد خاطی و حتی عزل موقت او جهت رسیدن به پیروزی در جنگ بودهاست.</strong>موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان5شماره نهم - زمستان 9720190220الگوی مدیریت فرهنگی در سیره نبوی (ص)؛ مطالعه موردی: تحقق شاخص برادریالگوی مدیریت فرهنگی در سیره نبوی (ص)؛ مطالعه موردی: تحقق شاخص برادری36566721910.22081/iqiri.2019.67219FAسید محمدطباطباییدانش پژوه سطح 2 رشته تاریخ اسلام موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20181222<strong>برادری، یکی از شاخصهای فرهنگی است که پیشرفت فرهنگی نیازمند تحقق آن است. نویسنده با تأکید بر مدیریت فرهنگی در سیرهنبوی (ص) معتقد است رسولخدا (ص) با انجام سلسله فعالیتها به تحقق این شاخص اهتمام میورزید. اعلان اخوّت در سه مرتبه، حمایت از اهل صفّه، ترویج برادری در فرهنگ خانواده، تحریم موانع تحقق برادری، الزام امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ ایثار میان مسلمانان از مصادیق این سلسله فعالیتهاست که در یک برنامهریزی استراتژیک توسط رهبر سازمان امامت امّت قابل تبیین است. این برنامه شامل تعریف هدف راهبردی برادری، اتکا بر اصول راهبردی مانند تحکیم روابط ایمانی جامعه و مدیریت زیرساختی فرهنگ و اقدام به راهبرد های ششگانه در تعاملات اجتماعی با مسلمانان است: فرهنگسازی واژگانی، فرهنگسازی رفتاری، فرهنگسازی تبیینی، فرهنگسازی فرمانالهی، فرهنگسازی انتقادی و فرهنگسازی نمادین. این برنامهریزی و نظام اجرایی، مدل الگویی مدیریت فرهنگی در سازمان امامت امّت به رهبری پیامبر خدا (ص) و نیروی اجتماعی مؤمنان به شمار میآید. </strong> <br /><strong>واژههای کلیدی: سیره نبوی، فرهنگ، مدیریت فرهنگی، برادری، شاخص فرهنگی.</strong><strong>برادری، یکی از شاخصهای فرهنگی است که پیشرفت فرهنگی نیازمند تحقق آن است. نویسنده با تأکید بر مدیریت فرهنگی در سیرهنبوی (ص) معتقد است رسولخدا (ص) با انجام سلسله فعالیتها به تحقق این شاخص اهتمام میورزید. اعلان اخوّت در سه مرتبه، حمایت از اهل صفّه، ترویج برادری در فرهنگ خانواده، تحریم موانع تحقق برادری، الزام امر به معروف و نهی از منکر و ترویج فرهنگ ایثار میان مسلمانان از مصادیق این سلسله فعالیتهاست که در یک برنامهریزی استراتژیک توسط رهبر سازمان امامت امّت قابل تبیین است. این برنامه شامل تعریف هدف راهبردی برادری، اتکا بر اصول راهبردی مانند تحکیم روابط ایمانی جامعه و مدیریت زیرساختی فرهنگ و اقدام به راهبرد های ششگانه در تعاملات اجتماعی با مسلمانان است: فرهنگسازی واژگانی، فرهنگسازی رفتاری، فرهنگسازی تبیینی، فرهنگسازی فرمانالهی، فرهنگسازی انتقادی و فرهنگسازی نمادین. این برنامهریزی و نظام اجرایی، مدل الگویی مدیریت فرهنگی در سازمان امامت امّت به رهبری پیامبر خدا (ص) و نیروی اجتماعی مؤمنان به شمار میآید. </strong><br /> <strong>واژههای کلیدی: سیره نبوی، فرهنگ، مدیریت فرهنگی، برادری، شاخص فرهنگی.</strong>موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان5شماره نهم - زمستان 9720190205اخلاق اجتماعیاخلاق اجتماعی821076722110.22081/iqiri.2019.67221FAمحمد طالعیاردکانیدانش پژوه سطح سه شیعه شناسی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلامJournal Article20181231<strong>رابطه انسان برحسب طرف رابطه، به چندگونه شکل میگیرد: رابطه با خالق و رابطه با مخلوق . رابطه با مخلوق نیز یا با خود است و یا با دیگری، و آن دیگری نیز یا انسان است و یا موجودی غیر بشری. بر این اساس، علم اخلاق مشتمل بر حوزههای مختلفی خواهد بود؛ مانند اخلاق بندگی ، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق زیستمحیطی . مراد از اخلاق اجتماعی؛ ارزشها و ضدارزشهای حاکم بر رابطه فرد با سایر انسانها میباشد؛ مانند معاشرت نیکو ، عدل ، احسان ، حسد و تکبر .در تفاوت میان اخلاق فردی و اجتماعی باید گفت؛ نمیتوان انکار کرد که اخلاق فردی نیز تأثیر غیر مستقیم بر مسائل اجتماعی دارد. ولی در زندگی اجتماعی ؛ قوانین، مقررات و آداب خاصّی، ضرورت مییابد که بسیاری از آنها در زندگی فردی مطرح نمیشود؛ لذا اسلام -به عنوان دین خاتم - کاملترین و عالیترین برنامه زندگی را درهر دو بعدِ فردی و اجتماعی به ارمغان آورده و عمل بدان به طور قطع سعادت فرد و اجتماع را تأمین میکند.</strong><strong>رابطه انسان برحسب طرف رابطه، به چندگونه شکل میگیرد: رابطه با خالق و رابطه با مخلوق . رابطه با مخلوق نیز یا با خود است و یا با دیگری، و آن دیگری نیز یا انسان است و یا موجودی غیر بشری. بر این اساس، علم اخلاق مشتمل بر حوزههای مختلفی خواهد بود؛ مانند اخلاق بندگی ، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق زیستمحیطی . مراد از اخلاق اجتماعی؛ ارزشها و ضدارزشهای حاکم بر رابطه فرد با سایر انسانها میباشد؛ مانند معاشرت نیکو ، عدل ، احسان ، حسد و تکبر .در تفاوت میان اخلاق فردی و اجتماعی باید گفت؛ نمیتوان انکار کرد که اخلاق فردی نیز تأثیر غیر مستقیم بر مسائل اجتماعی دارد. ولی در زندگی اجتماعی ؛ قوانین، مقررات و آداب خاصّی، ضرورت مییابد که بسیاری از آنها در زندگی فردی مطرح نمیشود؛ لذا اسلام -به عنوان دین خاتم - کاملترین و عالیترین برنامه زندگی را درهر دو بعدِ فردی و اجتماعی به ارمغان آورده و عمل بدان به طور قطع سعادت فرد و اجتماع را تأمین میکند.</strong>موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان5شماره نهم - زمستان 9720190205نقش امام جواد علیهالسلام در گسترش تشیعنقش امام جواد علیهالسلام در گسترش تشیع1081246722210.22081/iqiri.2019.67222FAصالحویسیدانش پژوه سطح سه، رشته تاریخ و سیره اهل بیت:، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20181229<strong>عصر امامت امامجواد (ع) همزمان با دو خلیفهعباسى (مأمون و معتصم) بود. در این دوره به علت ایجاد علاقه شخصى مأمون به علوم و با ایجاد «بیتالحکمه»، بحث و مناظراتعلمى گسترش بیشترى یافت. از طرفى شاهد گسترش فرقههاى مختلف از جمله: معتزله، زندیقان، غالیان و اهل حدیث هستیم و از طرفى، فرقههاىفقهى جدید اهلسنت یعنى شافعى و حنبلى ظهور یافتند. در این اوضاع که انواع فرقههاى گوناگون گسترش یافتهبودند، راهبردهاىسیاسی- اجتماعی امامجواد (ع) و برخورد ایشان با این جریانهاى فکرى، و در نهایت تداوم و گسترش تشیع از جمله موضوعات مهم در این عصر است. در این</strong><strong></strong><strong>مقاله، سعىشده که عوامل گسترش تشیع که رابطه مستقیم با سیره امامجواد (ع) دارد بررسى و راهبردهاى مدیریتی اجتماعی ایشان تبیین شود. این مقاله به روش توصیفى- تحلیلى و با تکیه بر منابع اصلى، گسترش تشیع در سیره امامجواد (ع) را بررسی میکند.</strong>
<strong>واژههای کلیدی: </strong><strong>امامجواد علیهالسلام، سیره، تشیع، فرهنگشیعی، گسترش</strong><strong>.</strong><strong>عصر امامت امامجواد (ع) همزمان با دو خلیفهعباسى (مأمون و معتصم) بود. در این دوره به علت ایجاد علاقه شخصى مأمون به علوم و با ایجاد «بیتالحکمه»، بحث و مناظراتعلمى گسترش بیشترى یافت. از طرفى شاهد گسترش فرقههاى مختلف از جمله: معتزله، زندیقان، غالیان و اهل حدیث هستیم و از طرفى، فرقههاىفقهى جدید اهلسنت یعنى شافعى و حنبلى ظهور یافتند. در این اوضاع که انواع فرقههاى گوناگون گسترش یافتهبودند، راهبردهاىسیاسی- اجتماعی امامجواد (ع) و برخورد ایشان با این جریانهاى فکرى، و در نهایت تداوم و گسترش تشیع از جمله موضوعات مهم در این عصر است. در این</strong><strong></strong><strong>مقاله، سعىشده که عوامل گسترش تشیع که رابطه مستقیم با سیره امامجواد (ع) دارد بررسى و راهبردهاى مدیریتی اجتماعی ایشان تبیین شود. این مقاله به روش توصیفى- تحلیلى و با تکیه بر منابع اصلى، گسترش تشیع در سیره امامجواد (ع) را بررسی میکند.</strong>
<strong>واژههای کلیدی: </strong><strong>امامجواد علیهالسلام، سیره، تشیع، فرهنگشیعی، گسترش</strong><strong>.</strong>موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان5شماره نهم - زمستان 9720190205ویژگیهای مؤمنان پیروز بر طاغوت از منظر قرآن و نهجالبلاغهویژگیهای مؤمنان پیروز بر طاغوت از منظر قرآن و نهجالبلاغه1261446722310.22081/iqiri.2019.67223FAوحیدبی آزاردانشپژوه موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20181229<strong>در قرآنکریم ، وعدههایی از طرف خداوند عزّوجلّ نازل گشته که یکی از آن ها مربوط به شکست طاغوت توسط مؤمنان است. نکته حائز اهمیت در این موضوع تبیین خصوصیات مؤمنان پیروز، بردشمنان الهی میباشد </strong><strong>.</strong><strong> زیرا با شناخت این محورها میتوان پیروان واقعی را از دیگران باز شناخت و با تقویت این ویژگیها موجب پیشرفت اسلام شد. نویسندگان در این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی به واکاوی این بحث از منظر نهجالبلاغه که حاوی فرمایشهای ناب امام علی(علیهالسلام نهجالبلاغه) میباشد میپردازند. که نتیجه حاصل از آن به ترتیب: پذیرش ولایت خدا، اتحاد و دوری از نفاق ، شرکستیزی، برخوردار از نصرتالهی، ثبات قدم در راهخدا، پیروی نکردن از مفسدان، برائت از کفار، ، مجاهدت در راه اسلام و تشکیل حکومت جهانی اسلام و رساندن به دست حضرت مهدی(عجل الله) میباشد . </strong><strong>در قرآنکریم ، وعدههایی از طرف خداوند عزّوجلّ نازل گشته که یکی از آن ها مربوط به شکست طاغوت توسط مؤمنان است. نکته حائز اهمیت در این موضوع تبیین خصوصیات مؤمنان پیروز، بردشمنان الهی میباشد </strong><strong>.</strong><strong> زیرا با شناخت این محورها میتوان پیروان واقعی را از دیگران باز شناخت و با تقویت این ویژگیها موجب پیشرفت اسلام شد. نویسندگان در این پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی به واکاوی این بحث از منظر نهجالبلاغه که حاوی فرمایشهای ناب امام علی(علیهالسلام نهجالبلاغه) میباشد میپردازند. که نتیجه حاصل از آن به ترتیب: پذیرش ولایت خدا، اتحاد و دوری از نفاق ، شرکستیزی، برخوردار از نصرتالهی، ثبات قدم در راهخدا، پیروی نکردن از مفسدان، برائت از کفار، ، مجاهدت در راه اسلام و تشکیل حکومت جهانی اسلام و رساندن به دست حضرت مهدی(عجل الله) میباشد . </strong>موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان5شماره نهم - زمستان 9720190220راههای رسیدن به آرامش ازدیدگاه روایات معصومین(علیهم السلام)راههای رسیدن به آرامش ازدیدگاه روایات معصومین(علیهم السلام)58817529810.22081/iqiri.2021.54785.1066FAاکبررفیعیدانش پژوه موسسه امام رضا(ع)Journal Article20190618در این مقاله، به راه های رسیدن به آرامش روانی از دیدگاه روایات اسلامی پرداخته شده و عوامل ایجادکننده سکون و آرامش قلبی و روحی بیان گردیده.در ایجاد آرامش و سکون و طمأنینه، عوامل بسیاری دخالت دارند که به موارد عمده آن دراین مقاله اشاره می شود.من جمله:<br />1.صبر2.توبه3.دعا4.صله رحم5.نماز6.اعتقادبه قضاوقدر7.گفتن ذکرهای مخصوص8.استغفارزیاد9.ترک حسادت10.زندگی پاکیزه ناشی ازعمل صالح و11.هم نشینی بامومن<br />بنابراین کلیدواژه های مقاله عبارتنداز:<br />آرامش <br />روان <br />دعا <br />صله رحم <br />ایجاد آرامش روان در زندگی <br />خدا <br />آرامش روان <br />روایت <br />نماز <br />عمده نتیجه ای که ازاین مقاله گرفته می شوداین است که:اهل بیت عصمت وطهارت به مقوله آرامش تاکیدزیادی دارند وهیچ چیزی مهمترازیادخدابه انسان آرامش نمی دهد.<br />بنابراین درهرکجا که هستیم نبایدذکر ویادخداراازخودمان دورکنیم.در این مقاله، به راه های رسیدن به آرامش روانی از دیدگاه روایات اسلامی پرداخته شده و عوامل ایجادکننده سکون و آرامش قلبی و روحی بیان گردیده.در ایجاد آرامش و سکون و طمأنینه، عوامل بسیاری دخالت دارند که به موارد عمده آن دراین مقاله اشاره می شود.من جمله:<br />1.صبر2.توبه3.دعا4.صله رحم5.نماز6.اعتقادبه قضاوقدر7.گفتن ذکرهای مخصوص8.استغفارزیاد9.ترک حسادت10.زندگی پاکیزه ناشی ازعمل صالح و11.هم نشینی بامومن<br />بنابراین کلیدواژه های مقاله عبارتنداز:<br />آرامش <br />روان <br />دعا <br />صله رحم <br />ایجاد آرامش روان در زندگی <br />خدا <br />آرامش روان <br />روایت <br />نماز <br />عمده نتیجه ای که ازاین مقاله گرفته می شوداین است که:اهل بیت عصمت وطهارت به مقوله آرامش تاکیدزیادی دارند وهیچ چیزی مهمترازیادخدابه انسان آرامش نمی دهد.<br />بنابراین درهرکجا که هستیم نبایدذکر ویادخداراازخودمان دورکنیم.