موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822نقش فرهنگی امام سجاد7 در زمینهسازی و احیاء تمدن اسلامی (با تأکید بر رساله حقوق)نقش فرهنگی امام سجاد7 در زمینهسازی و احیاء تمدن اسلامی (با تأکید بر رساله حقوق)7247154210.22081/iqiri.2020.71542FAسید محمدحسینیدانش پژوه سطح سه رشته تاریخ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20211123نقش فرهنگی امام سجاد7 در زنده نگه داشتن اسلام و پایه گذاری و ایجاد تمدن اسلامی، نقش مهمی بود و میتوان گفت که بعد از پیامبر9 و امیرالمؤمنین7، امام سجاد7 سومین احیاگر اندیشههای اسلامی است.
رساله حقوق امام سجاد7 به عنوان یکی از مهمترین منشورات اخلاقی است که علاوه بر فرهنگسازی، استفادههای تمدنی زیادی از آن میتوان داشت.
مقاله حاضر درصدد بررسی نقش فرهنگی امام سجاد7 در زمینهسازی واحیاء تمدن اسلامی (با تأکید بر رساله حقوق) با روش کتابخانهای است.نقش فرهنگی امام سجاد7 در زنده نگه داشتن اسلام و پایه گذاری و ایجاد تمدن اسلامی، نقش مهمی بود و میتوان گفت که بعد از پیامبر9 و امیرالمؤمنین7، امام سجاد7 سومین احیاگر اندیشههای اسلامی است.
رساله حقوق امام سجاد7 به عنوان یکی از مهمترین منشورات اخلاقی است که علاوه بر فرهنگسازی، استفادههای تمدنی زیادی از آن میتوان داشت.
مقاله حاضر درصدد بررسی نقش فرهنگی امام سجاد7 در زمینهسازی واحیاء تمدن اسلامی (با تأکید بر رساله حقوق) با روش کتابخانهای است.موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822آداب و رسوم در سیطرۀ چهار جلد آخر کتاب الکافیآداب و رسوم در سیطرۀ چهار جلد آخر کتاب الکافی7287155010.22081/iqiri.2020.71550FAJournal Article20211124یکی از راههای پیبردن به اندیشه وجهان بینی و پشتوانههای اعتقادی سبکهای مختلف زندگی در جامعه بررسی آداب و رسوم آن جامعه است و از طرفی برای پیبردن به این رهنمون در حیطه دین بهترین وسیله بررسی آداب و رسوم در منابع دینی آن دین است ولذا در این مقاله با بررسی گستره آداب و رسوم در چهار جلد آخر کتاب کافی به پژوهشی پیرامون جهان بینی و زاویه دید مورد نظر دین نسبت به امور پیرامونی که در قالب آداب و رسوم نقل شده در روایات میپردازیم.یکی از راههای پیبردن به اندیشه وجهان بینی و پشتوانههای اعتقادی سبکهای مختلف زندگی در جامعه بررسی آداب و رسوم آن جامعه است و از طرفی برای پیبردن به این رهنمون در حیطه دین بهترین وسیله بررسی آداب و رسوم در منابع دینی آن دین است ولذا در این مقاله با بررسی گستره آداب و رسوم در چهار جلد آخر کتاب کافی به پژوهشی پیرامون جهان بینی و زاویه دید مورد نظر دین نسبت به امور پیرامونی که در قالب آداب و رسوم نقل شده در روایات میپردازیم.موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822تاثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعهتاثیر اندیشههای کلامی معتزله بر شیعه25547154510.22081/iqiri.2020.71545FAمحمدطالعی اردکانیدانش پژوه سطح سه رشته شیعه شناسی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام.Journal Article20211124مکتب معتزله یکی از جریانهای کلامی اسلام بود که در نیمه دوم قرن اول هجری در منطقه بصره شکل گرفت. پیروان این جریان مدافع کارکرد عقل در مباحث اعتقادی بودند و اگرچه به یک سری اصول مشترک معتقد بودند اما در تفسیر اصول اعتقادی، دیدگاههای مختلفی داشتند که همین امر به ایجاد شاخههای متنوع اعتزالی در مکتب بصره انجامید. این جریان به مدت یک قرن در عرصههای مختلف فرهنگی، زمینه ساز تحولات تأثیر گذار بود و در فاصلۀ سالهای 198ق تا 232ق، از زمان حکومت مأمون تا پایان حکومت واثق، به اوج پیشرفت خود رسید اما در قرن سوم هجری، رونق خود را از دست داد و از پیشرفت باز ماند.
گفته میشود که شیعه در مسائل کلامی به شدت تحت تأثیر اندیشههای معتزله بوده و از خود استقلالی نداشته است اما با مطالعه و بررسی دقیق معلوم میشود که نه تنها چنین نیست، بلکه عکس آن درست است، و معتزله تحت تأثیر افکار شیعی قرار گرفتهاند.
نخست ضمن پرداخت به سیر تاریخی بحث، به آرا و انظار برخی از متفکران مسلمان اعم از معتزله و امامیه اشاره خواهد شد. سپس بیان میشود که شیعه چگونه به صورت یک گرایش مستقل، از همان نخستین سال به وجود آمدن معتزله، از جهات گوناگون در برابر آنها صف آرایی کرده است و به نظر میرسد که شکستهای معتزله در همین مرحله، زمینه ساز طرح تهمت یاده شده به شیعه است و درادامه بحث شواهدی ارائه میشود و اثبات میکند معتزله تحت تأثیر شیعه قرار گرفتهاند.مکتب معتزله یکی از جریانهای کلامی اسلام بود که در نیمه دوم قرن اول هجری در منطقه بصره شکل گرفت. پیروان این جریان مدافع کارکرد عقل در مباحث اعتقادی بودند و اگرچه به یک سری اصول مشترک معتقد بودند اما در تفسیر اصول اعتقادی، دیدگاههای مختلفی داشتند که همین امر به ایجاد شاخههای متنوع اعتزالی در مکتب بصره انجامید. این جریان به مدت یک قرن در عرصههای مختلف فرهنگی، زمینه ساز تحولات تأثیر گذار بود و در فاصلۀ سالهای 198ق تا 232ق، از زمان حکومت مأمون تا پایان حکومت واثق، به اوج پیشرفت خود رسید اما در قرن سوم هجری، رونق خود را از دست داد و از پیشرفت باز ماند.
گفته میشود که شیعه در مسائل کلامی به شدت تحت تأثیر اندیشههای معتزله بوده و از خود استقلالی نداشته است اما با مطالعه و بررسی دقیق معلوم میشود که نه تنها چنین نیست، بلکه عکس آن درست است، و معتزله تحت تأثیر افکار شیعی قرار گرفتهاند.
نخست ضمن پرداخت به سیر تاریخی بحث، به آرا و انظار برخی از متفکران مسلمان اعم از معتزله و امامیه اشاره خواهد شد. سپس بیان میشود که شیعه چگونه به صورت یک گرایش مستقل، از همان نخستین سال به وجود آمدن معتزله، از جهات گوناگون در برابر آنها صف آرایی کرده است و به نظر میرسد که شکستهای معتزله در همین مرحله، زمینه ساز طرح تهمت یاده شده به شیعه است و درادامه بحث شواهدی ارائه میشود و اثبات میکند معتزله تحت تأثیر شیعه قرار گرفتهاند.موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822علل پیدایش انشعابات شیعه بعد از امام رضا(ع) تا اواخر غیبت صغریعلل پیدایش انشعابات شیعه بعد از امام رضا(ع) تا اواخر غیبت صغری55827154610.22081/iqiri.2020.71546FAهادیشمس آبادیدانش پژوه سطح سه رشته تاریخ تشیع موسسه امام رضا(ع)Journal Article20211124همه مذاهب و فرق در طول حیات سیاسی و فرهنگی خود دارای یک سری انشعابات بودهاند و مذهب شیعه هم از این مقوله مستثنی نبوده است و به جهت فراهم بودن شرائط انحرافی حتی در زمان حیات ائمه، شاهد فرقههای جدید از زمان امام سجاد علیه السلام به بعد در جامعه شیعه هستیم که مهمترین آنها فرقه اسماعیلیه و زیدیه و واقفیه بودند. از سویی بعد از شهادت امام رضا7شرائطی در جامعه بوجود آمد که زمینه بروز انحرافات فرقه ای را در جامعه مساعدتر مینمود. البته حضور ائمه علیهم السلام در متن جامعه مانع از گسترش و پیشرفت این فرقهها میشد؛ زیرا از ویژگیهای دورة حضور ائمه راهنمایی مردم به سوی حق و دوری از انحرافات بوده اما در دورة غیبت امام زمینة پدیدآمدن و گسترش جریانهای انحرافی توسعه یافت. این نوشتار در پاسخ به این پرسش است که چه عواملی بر فرایند شکلگیری انشعابات انحرافی شیعه بعد از امام رضا(ع) تا غیبت صغرا تاثیرگذار بوده است؟همه مذاهب و فرق در طول حیات سیاسی و فرهنگی خود دارای یک سری انشعابات بودهاند و مذهب شیعه هم از این مقوله مستثنی نبوده است و به جهت فراهم بودن شرائط انحرافی حتی در زمان حیات ائمه، شاهد فرقههای جدید از زمان امام سجاد علیه السلام به بعد در جامعه شیعه هستیم که مهمترین آنها فرقه اسماعیلیه و زیدیه و واقفیه بودند. از سویی بعد از شهادت امام رضا7شرائطی در جامعه بوجود آمد که زمینه بروز انحرافات فرقه ای را در جامعه مساعدتر مینمود. البته حضور ائمه علیهم السلام در متن جامعه مانع از گسترش و پیشرفت این فرقهها میشد؛ زیرا از ویژگیهای دورة حضور ائمه راهنمایی مردم به سوی حق و دوری از انحرافات بوده اما در دورة غیبت امام زمینة پدیدآمدن و گسترش جریانهای انحرافی توسعه یافت. این نوشتار در پاسخ به این پرسش است که چه عواملی بر فرایند شکلگیری انشعابات انحرافی شیعه بعد از امام رضا(ع) تا غیبت صغرا تاثیرگذار بوده است؟موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822شیوه تعامل با اسیر در آیات و روایاتشیوه تعامل با اسیر در آیات و روایات83927154710.22081/iqiri.2020.71547FAعلینصّاریدانش پژوه رشته تبلیغ (سطح3) موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)Journal Article20211124برخورد نیک با اسیران مورد تأکید دین مبین اسلام میباشد.
در آیات قرآن کریم، برخی از احکام اسیر و چگونگی برخورد با اسیران جنگی بیان گردیده است و در روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز، برخورد نیک با اسیران بسیار سفارش شده است. کما اینکه از برخورد پیامبر و امامان معصوم با اسیران نیز میتوان شیوه برخورد و تعامل با اسیران را استخراج نمود.
در این مقاله پس از بررسی لغوی و اصطلاحی لفظ اسیر، با استناد به آیات و روایات امامان معصوم (علیهم السلام) به احکام اسلامی راجع به فرجام اسیر اشاره شده و آنگاه، احسان به اسیر، دعوت اسیر به اسلام، اطعام اسیر و رعایت عدالت در برخورد با اسیر را در قالب شیوههای تعامل با اسیر مورد بررسی قرار گرفته است.برخورد نیک با اسیران مورد تأکید دین مبین اسلام میباشد.
در آیات قرآن کریم، برخی از احکام اسیر و چگونگی برخورد با اسیران جنگی بیان گردیده است و در روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز، برخورد نیک با اسیران بسیار سفارش شده است. کما اینکه از برخورد پیامبر و امامان معصوم با اسیران نیز میتوان شیوه برخورد و تعامل با اسیران را استخراج نمود.
در این مقاله پس از بررسی لغوی و اصطلاحی لفظ اسیر، با استناد به آیات و روایات امامان معصوم (علیهم السلام) به احکام اسلامی راجع به فرجام اسیر اشاره شده و آنگاه، احسان به اسیر، دعوت اسیر به اسلام، اطعام اسیر و رعایت عدالت در برخورد با اسیر را در قالب شیوههای تعامل با اسیر مورد بررسی قرار گرفته است.موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822اعجاز قرآن از جهت عدم اختلاف و تناقضات قرآنیاعجاز قرآن از جهت عدم اختلاف و تناقضات قرآنی931027154810.22081/iqiri.2020.71548FAجعفرعلی نقیدانش پژوه سطح 4 رشته شیعه شناسی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20211124یکی از راههای تشخیص نبی، ارائه معجزه توسط مدعی نبوت از جانب خدای متعال میباشد. به باور مسلمانان، قرآن کریم معجزه سترگ پیامبرگرامی اسلام9 به شمار میرود که دامنه اعجاز آن گسترده بوده و شامل اعجاز از جهت عدم اختلاف نیز میباشد. برخی نوشتهها با ذکر مثالهایی، مدعی شدهاند که آیات قرآن باهم ناسازگار بوده و قرآن کریم فاقد انسجام درونی میباشد و از این طریق خواستهاند اعجاز قرآن را از جهت عدم اختلاف به چالش بکشند. نوشتار حاضر به هدف تبیین روش درست فهم و برداشت صحیح از قرآن، با رویکرد توصیفی تحلیلی به رفع انگاره فوق پرداخته است. در فرآیند پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه ای و با استناد به مبانی کلامی و تفسیری عالمان و مفسران امامیه روشن ساخته است که قرآن کریم از انسجام درونی برخوردار بوده و اختلافی در آن نیست و آیاتی که ناسازگار تلقی شدهاند تهافتی باهم نداشته و کاملا هماهنگاند.یکی از راههای تشخیص نبی، ارائه معجزه توسط مدعی نبوت از جانب خدای متعال میباشد. به باور مسلمانان، قرآن کریم معجزه سترگ پیامبرگرامی اسلام9 به شمار میرود که دامنه اعجاز آن گسترده بوده و شامل اعجاز از جهت عدم اختلاف نیز میباشد. برخی نوشتهها با ذکر مثالهایی، مدعی شدهاند که آیات قرآن باهم ناسازگار بوده و قرآن کریم فاقد انسجام درونی میباشد و از این طریق خواستهاند اعجاز قرآن را از جهت عدم اختلاف به چالش بکشند. نوشتار حاضر به هدف تبیین روش درست فهم و برداشت صحیح از قرآن، با رویکرد توصیفی تحلیلی به رفع انگاره فوق پرداخته است. در فرآیند پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه ای و با استناد به مبانی کلامی و تفسیری عالمان و مفسران امامیه روشن ساخته است که قرآن کریم از انسجام درونی برخوردار بوده و اختلافی در آن نیست و آیاتی که ناسازگار تلقی شدهاند تهافتی باهم نداشته و کاملا هماهنگاند.موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی)
مدیر مسئول : حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی
سردبیر و مدیر اجرایی : حجت الاسلام اصغر میرزاپورفصلنامه تخصصی اسلام پژوهان7شماره پانزدهم-تابستان 9920200822بررسی رذائل اخلاق فردی و راهکار مقابلهبررسی رذائل اخلاق فردی و راهکار مقابله1031197154910.22081/iqiri.2020.71549FAعلیدادرودانشپژوه سطح سوم رشته شیعهشناسی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)Journal Article20211124در این تحقیق به بررسی رذایل اخلاقی پرداخته شده است که این رذایل شامل فصلهایی از جمله: خودفراموشی، دنیاگرایی، پیروی از هوای نفس، عجب و کبر، تعصب، پیروی از ظن و گمان و سستی و تنبلی میباشد. یکی از راههای درمان این رذایل توجه به پیامدهای سوء معنوی و مادی، فردی و اجتماعی، آن است. در این تحقیق طرق درمان این رذایل بیان شده است. هدف از نوشتن این مطالب کمک برای رسیدن افراد به قرب الهی و شناخت رذایل در وجود خود و پاکسازی آنها و همچنین حل مشکلات و مسائل اخلاقی آنها است.در این تحقیق به بررسی رذایل اخلاقی پرداخته شده است که این رذایل شامل فصلهایی از جمله: خودفراموشی، دنیاگرایی، پیروی از هوای نفس، عجب و کبر، تعصب، پیروی از ظن و گمان و سستی و تنبلی میباشد. یکی از راههای درمان این رذایل توجه به پیامدهای سوء معنوی و مادی، فردی و اجتماعی، آن است. در این تحقیق طرق درمان این رذایل بیان شده است. هدف از نوشتن این مطالب کمک برای رسیدن افراد به قرب الهی و شناخت رذایل در وجود خود و پاکسازی آنها و همچنین حل مشکلات و مسائل اخلاقی آنها است.