با نگاهی به آیات، روشن میگردد که هیچ مکتبی مانند اسلام به محیط زیست و حراست از آن اهمیت نداده است. قرآن کریم در بسیاری از آیات، انسانها را به مطالعه طبیعت و عناصر آن فراخوانده است؛ زیرا توجه انسان به طبیعت در حقیقت نگرش به جهان هستی است که باعث تفکر و اندیشیدن انسان میشود.
نابسامانیهای موجود امروز در طبیعت و آلودگیهای زیستمحیطی، ناشی از بهرهوری نادرست از طبیعت و منابع آن است. دین مبین اسلام، همانگونه که ارتباط انسان با خداوند و جامعه انسانی را بیان کرده است، چگونگی ارتباط و نحوه رفتار انسان با طبیعت و حیوانات را نیز بیان نموده است.
این مقاله حقوق محیطزیست و حیوانات از منظر قرآن را مورد بررسی قرار داده است؛ مسألهای که در عصر حاضر با توجه به هجمهی مدرنیته به منابع حیاتی بشر از جمله آب و هوا، مورد توجه همهی اندیشمندان و دوستداران محیط سالم برای زندگی آدمیان قرار گرفته است؛ چنانکه سلامت محیط زیست در تعالیم اسلام نیز جایگاه خاصی دارد. در این تحقیق روشن شده است که قرآن، حفاظت از محیطزیست عبادت میداند و انسانها همواره باید در حفظ حریم طبیعت و حیوانات بکوشند.
بنابراین اکنون وظیفه ماست که این حقوق، روشها و شیوهها را آموخته و در حفظ و حراست از محیطزیست پیرامون خویش بکوشیم و آن را برای نسلهای آینده حفظ نماییم.
پاکدامن, حسن. (1399). حقوق طبیعت و حیوانات از منظر قرآنکریم. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 7(شماره چهاردهم-بهار 99), 57-98. doi: 10.22081/iqiri.2020.71534
MLA
حسن پاکدامن. "حقوق طبیعت و حیوانات از منظر قرآنکریم", فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 7, شماره چهاردهم-بهار 99, 1399, 57-98. doi: 10.22081/iqiri.2020.71534
HARVARD
پاکدامن, حسن. (1399). 'حقوق طبیعت و حیوانات از منظر قرآنکریم', فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 7(شماره چهاردهم-بهار 99), pp. 57-98. doi: 10.22081/iqiri.2020.71534
VANCOUVER
پاکدامن, حسن. حقوق طبیعت و حیوانات از منظر قرآنکریم. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 1399; 7(شماره چهاردهم-بهار 99): 57-98. doi: 10.22081/iqiri.2020.71534