درطول تاریخ مراکز علمی یکی از نشانه های غنای فرهنگی و پویایی جوامع در ادوار مختلف تاریخی هستند چگونگی تأسیس، معماری، امکانات، تجهیزات، اساتید و دانش پژوهان و همچنین رشته های علمی این مدارس، بیانگر اهمیت و جایگاه والای علم و دانش در آن جوامع بوده است. مراکز علمی همچون آب زلال هستند که پیشینه علمی و آموزشی و اندیشه مردم هر جامعه در آن جلوه گر است. در این اثر، در صدد تبیین تاریخ حوزه علمیه شیعه کرمان در دوره قاجار با بهره مندی از روش توصیفی تحلیل هستیم. تکاپوی علمی مدارس شیعه کرمان در این بازه زمانی در مدرسه ی محمودیه، مدرسه ی خاندان قلی بیگ، مدرسه ابراهیمیه، مدرسه میرزا حسین وزیر و مدرسه معصومیه تجلی یافت. در این مدارس علوم مختلفی نظیر بیان، بدیع، منطق، حدیث و تفسیر، اصول، فقه، رجال، کلام و حکمت، ریاضیات، نجوم، هیئت و اسطرلاب، به فراگیران آموزش داده میشد.
عباس رودباری, جواد . (1401). تاریخ مدارس دینی شیعه کرمان در عصر قاجار. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9(شماره بیست و دوم- تابستان 1401), 89-108. doi: 10.22081/iqiri.2022.74219
MLA
جواد عباس رودباری. "تاریخ مدارس دینی شیعه کرمان در عصر قاجار", فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9, شماره بیست و دوم- تابستان 1401, 1401, 89-108. doi: 10.22081/iqiri.2022.74219
HARVARD
عباس رودباری, جواد. (1401). 'تاریخ مدارس دینی شیعه کرمان در عصر قاجار', فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9(شماره بیست و دوم- تابستان 1401), pp. 89-108. doi: 10.22081/iqiri.2022.74219
CHICAGO
جواد عباس رودباری, "تاریخ مدارس دینی شیعه کرمان در عصر قاجار," فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9 شماره بیست و دوم- تابستان 1401 (1401): 89-108, doi: 10.22081/iqiri.2022.74219
VANCOUVER
عباس رودباری, جواد. تاریخ مدارس دینی شیعه کرمان در عصر قاجار. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 1401; 9(شماره بیست و دوم- تابستان 1401): 89-108. doi: 10.22081/iqiri.2022.74219