ارتباط با عالم ملکوت منحصر به وحی نمیگردد، بلکه نوعی از ارتباط وجود دارد که جنبه تشریعی نداشته و از آن تعبیر به تحدیث میشود و لذا محدَّث، نبی نیست.
در میان محدَّثین، نام فاطمه سلام الله علیها نیز میدرخشد و در واقع یکی از القاب ایشان، محدَّثه است یعنی کسی که ملائکه با او گفتگو میکردند و جبرئیل اخبار غیبی را به ایشان منتقل مینمود.
جدای از اینکه مقام تحدیث یکی از مقامات والای اهل بیت: و حضرت زهرا سلام الله علیها است، باید گفت این مقام لوازم و آثاری دارد که از لوازم آن، تحت عنوان صفات پیشینی و از آثار آن، تحت عنوان صفات پسینی برای شخص محدَّث تعبیر میشود و معرفت نسبت به این صفات، آثار اعتقادی و برکات زیادی برای انسانها و شیعیان به همراه دارد.
در این مقاله این آثار اعتقادی مقام تحدیث، تحت دو عنوان صفات پیشینی و پسینی، مورد بررسی قرار گرفته است.
دستلان, ابراهیم. (1401). میراث اعتقادی تحدیث فاطمه سلام الله علیها. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9(شماره بیست و چهارم- زمستان 1401), 111-128. doi: 10.22081/iqiri.2023.74230
MLA
ابراهیم دستلان. "میراث اعتقادی تحدیث فاطمه سلام الله علیها", فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9, شماره بیست و چهارم- زمستان 1401, 1401, 111-128. doi: 10.22081/iqiri.2023.74230
HARVARD
دستلان, ابراهیم. (1401). 'میراث اعتقادی تحدیث فاطمه سلام الله علیها', فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 9(شماره بیست و چهارم- زمستان 1401), pp. 111-128. doi: 10.22081/iqiri.2023.74230
VANCOUVER
دستلان, ابراهیم. میراث اعتقادی تحدیث فاطمه سلام الله علیها. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 1401; 9(شماره بیست و چهارم- زمستان 1401): 111-128. doi: 10.22081/iqiri.2023.74230