وقوع تجمعات و اعتراضات اجتماعی علیه جوانب مختلف جزئی و کلی مرتبط با حکومتها امری رایج و حتی اجتنابناپذیر است. امروزه شاهدیم هر ازگاهی در کشورهای مختلف اعتراضاتی به شکلهای گوناگون به وقوع میپیوندد و گاه به خشونت و آشوب کشیده میشوند. امام علی1 در مواجهه با معترضان و مخالفان و آشوبگران دوران حکومت خود، مراتب و حدودی را رعایت و دستوراتی را صادر کردند؛ با توجه به جایگاه ایشان بهعنوان امام معصوم1 میتوان گفت: این دستورات، دستور اسلام است و هر قدر رفتار ما بر آنها بیشتر منطبق باشد، آن رفتار اسلامیتر خواهد بود. ایشان در مورد فحاشان اجازه برخورد فیزیکی و ضرب و شتم نمیدهند، مخصوصاً نسبت به کتکزدن بانوان که نهی امام1 بسیار شدیدتر است. ایشان در مورد مخالفانخود قصاص قبل از جنایت نمیکنند و پس از آنکه مخالفان قصد خود را آشکار میکنند نیز تا جایی که ممکن است به آنها فرصت میدهند و مدارا میکنند و به ارشاد و نصیحت میپردازند تا اگر راهی برای بازگشت آن افراد وجود دارد این راه مسدود نگردد و حجت بر ایشان تمام گردد. هنگامی که امام1 دست به مقابله مسلحانه با آنها میزند نیز حدود و مراتبی رعایت میشود، افرادی که خسارتی نزده بودند یا خطری نداشتند به امر ایشان رها میشدند. از بین افرادی که مقاومت میکردند، گروهی زخمی میشدند، اما امام1 از کشتن آنها نهی میکرد و افرادی که مرتکب جنایت شده بودند یا برای جلوگیری از اعمالشان راهی جز قتلشان وجود نداشت، کشته میشدند.