خبرنگار سایت- دانشجوی رشته شیعه شناسی موسسه امام رضا
10.22081/iqiri.2024.67702.1142
چکیده
در عصر سید مرتضى (355 - 436 ه ق) یکی از مهمترین مجادلات کلامی بین امامیه و معتزله در بین علما جریان داشت. از دیدگاه سید مرتضی وجود امام معصوم(ع) و امام غائب لطف خداوند متعال است و امامیه معتقد است که خداوند از باب لطف هیچگاه انسانها را در روی زمین بدون حجت رها نمیکند و به همین علت امام دوازدهم را غائب از نظرها میدانند. این در حالی است که شیعیان به وجود ذاتی امام زمان(ع) نیز اعتقاد دارند. اما از نگاه معتزله و در صدر آنان قاضی عبدالجبار، لطف بودن امام مشروط به این است که امام در میان مردم حضور داشته و دسترسی به او امکانپذیر باشد. بنابراین در عصر غیبت، لطف بودن امام(ع) در حق مکلفان، تحقق نخواهد پذیرفت. در این صورت انجام دادن لطف بر خداوند، واجب نیست. بنابراین اعتقاد به غیبت امام(ع) با لطف بودن امامت، سازگاری ندارد؛ یعنی لازمه آن این است که ایجاد امام از طرف خداوند، واجب نباشد و این مؤلفه، برخلاف اعتقاد امامیه در مورد وجوب امام در هر زمان است. ما در این نوشتار در تشریح افکار سید مرتضی و نقد دیدگاههای قاضی عبدالجبار معتزلی در مورد مسأله غیبت امام زمان(عج) خواهیم پرداخت و با تبیین بخشهایى از نظریات آنها و مناقشاتى که با معتزلیان دارد به بررسی تطبیقی بررسی اشکالات قاضی در مورد اصل غیبت امام و فلسفه آن به تفصیل سخن خواهیم گفت
دادور, علی. (1402). بررسی تطبیقی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی و دیدگاه سید مرتضی درباره غیبت امام زمان. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 10(شماره بیست و هفتم - پاییز 1402), 101-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.67702.1142
MLA
علی دادور. "بررسی تطبیقی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی و دیدگاه سید مرتضی درباره غیبت امام زمان", فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 10, شماره بیست و هفتم - پاییز 1402, 1402, 101-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.67702.1142
HARVARD
دادور, علی. (1402). 'بررسی تطبیقی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی و دیدگاه سید مرتضی درباره غیبت امام زمان', فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 10(شماره بیست و هفتم - پاییز 1402), pp. 101-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.67702.1142
VANCOUVER
دادور, علی. بررسی تطبیقی دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی و دیدگاه سید مرتضی درباره غیبت امام زمان. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 1402; 10(شماره بیست و هفتم - پاییز 1402): 101-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.67702.1142