دانش پژوه سطح 3 تاریخ اهل بیت (ع) موسسه حوزوی امام رضا علیه السلام قم
10.22081/iqiri.2024.65806.1131
چکیده
سخنان و ادعیه معصومین(ع) به همراه قرآن کریم بهترین چراغهای هدایت برای جوامع بشری هستند که البته برای درک بهتر این مفاهیم والا، نیازمند درک شرایط جامعه و زمان صدور این مطالب هستیم. ذکر این نکته لازم است که، ادعیه أئمّه(ع) صرفاً مناجات با خداوند متعال نبوده و اینطور نیست که این ذوات مقدّسه در طول سالیان حیات مبارک خود، فقط مشغول عبادت باشند. بلکه سرتاسر زندگانی شریف این عزیزان علاوه بر عبادت خدای متعال، دارای جهات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... بوده است و هرکدام از امامان شیعه با توجه به شرایط زمانه خود، دست به مبارزات سیاسی میزدند و همینطور به فعالیت های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.... میپرداختند. در این میان «صحیفه سجادیه» بهعنوان یکی از ارزشمندترین ادعیّه مأثور از طرف امام سجاد(ع) شناخته میشود، که دارای مفاهیم ارزشمندی در زمینههای مختلف میباشد، که البته با توجه به شرایط پر خفقان آن روزگار، بهعنوان راهی جهت مبارزه، از سوی امام سجاد(ع) انتخاب شده است. این ادعیه علاوه بر مطالب توحیدی، عرفانی، اخلاقی، اقتصادی و... دارای مطالب سیاسی هم هست. در این مقاله به بررسی بخش هایی از مبانی سیاسی موجود در «دعای مرزبانان» پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله روش کتابخانه ای است و دراین نوشتار در صدد هستیم تا با مراجعه به اسناد مرتبط به بررسی موضوع مورد بحث بپردازیم.
گلی, حبیب الله. (1403). برداشت هایی از مبانی سیاسی امام سجاد علیه السلام در دعای مرزبانان. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 11(شماره بیست و نهم -بهار 1403), 95-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.65806.1131
MLA
حبیب الله گلی. "برداشت هایی از مبانی سیاسی امام سجاد علیه السلام در دعای مرزبانان", فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 11, شماره بیست و نهم -بهار 1403, 1403, 95-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.65806.1131
HARVARD
گلی, حبیب الله. (1403). 'برداشت هایی از مبانی سیاسی امام سجاد علیه السلام در دعای مرزبانان', فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 11(شماره بیست و نهم -بهار 1403), pp. 95-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.65806.1131
VANCOUVER
گلی, حبیب الله. برداشت هایی از مبانی سیاسی امام سجاد علیه السلام در دعای مرزبانان. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 1403; 11(شماره بیست و نهم -بهار 1403): 95-116. doi: 10.22081/iqiri.2024.65806.1131