تاب‌آوری اقتصادی خانواده مولفه‌ها و راهکارها

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)

10.22081/iqiri.2023.74228

چکیده

در دنیا امروز زندگی تمام انسان­ها با فشار روانی و مواجه شدن با شرایط ناگوار همراه است که این فشارها و استرس­ها می­توانند سلامت اشخاص را تهدید کرده و به خطر بیاندازند و او را با مشکلات جدی رو به رو کنند و با وجود اینکه زندگی بشر پیشرفت کرده و در زمینه­های مختلف از جمله تکنولوژی، صنعت، پزشکی و فناوری توسعه پیدا کرده است اما همچنان زندگی افراد و خانواده­ها با این مشکلات و فشارها مواجه بوده و آمار طلاق و خود کشی در اکثر جوامع  رو به افزایش است.
تاب آوری، مفهومی بسیط و گسترده است که در علم روانشناسی و مشاوره برای مواجه دائمی با این موانع و مشکلات زندگی بکار برده می­شود، بنابراین شناخت مولفه­های تاب آوری و راهکاری افزایش آن در افراد و خانواده­ها می­تواند به آن­ها در برون رفت از مشکلات زندگی و حل مسائل زندگی کمک کند.  یک خانواده تاب آور در هنگام بروز مشکلات اقتصادی دارای باورهای قوی اعتقادی است و توانایی سازگاری و انطباق با شرایط جدید را دارد. چنین خانواده‌ای از مقاوت و انسجام بالایی برخوردار بوده و اعضای خانواده دارای روحیه همکاری خوبی با هم هستند.
پیش بینی مشکلات آینده و برنامه ریزی کردن برای آنها، و شناخت نقاط ضعف و قوت و همچنین شناخت منابع داخلی و خارجی برای کمک به حل مساله در هنگام بروز مشکل از ویژگی‌های خانواده‌های تاب آور می‌باشد.
پژوهش حاضر با هدف استخراج مولفه‎های تاب آوری اقتصادی خانواده انجام شد و با بررسی و تتبع در تحقیقات مربوط به تاب آوری، تاب آوری اقتصادی و تاب آوری خانواده، مولفه‌های تاب آوری بدست آمد. این مولفه‌ها مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته‌اند و سرانجام 20 مولفه مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها