فرقه ماتریدی در بکارگیری و استفاده از عقل مبنای میانهای بین فرقه معتزله و فرقه اشاعره دارند. نه مانند معتزله عقلگرا بوده و نه همچون اشاعره نقلگرا هستند که آنها را به اهل حدیث نزدیک میکند، بلکه آنها حسن و قبح عقلی را پذیرفته و قائلاند حکم الهی با عقل در برخی موارد ثابت میشود. اسباب و علل معرفت را حس، نقل و عقل میدانند. فرقه ماتریدی قائل به عدم حجیت خبر واحد در اعتقادات هستند و قائلاند مجاز در لغت و قرآن و حدیث واقع شده است. این عقلگرایی دقیقاً مقابل نصگرایی وهابیت میباشد. از نظر وهابیت فرقه ماتریدی خارج از اهلسنت است و پیروان این فرقه کافر هستند. فرقه اشاعره نیز در ابتدا در مقابل جریان عقلگرای افراطی معتزلی و تأویل پدید آمد و مؤسس این فرقه یعنی ابوالحسن اشعری تفکر و تعقل را در الهیات حرام میداند و استدلالهای متعددی را برای ابطال عقایدی از این دست مطرح کرده است. در ادامه نیز بزرگان این مکتب همچون فرقه معتزله در مورد بحث تأویل تلاشهای زیادی کردند.
دادرو, علی. (1402). عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 10(شماره بیست و هشتم - زمستان 1402), 7-28. doi: 10.22081/iqiri.2024.76303
MLA
علی دادرو. "عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه", فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 10, شماره بیست و هشتم - زمستان 1402, 1402, 7-28. doi: 10.22081/iqiri.2024.76303
HARVARD
دادرو, علی. (1402). 'عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه', فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 10(شماره بیست و هشتم - زمستان 1402), pp. 7-28. doi: 10.22081/iqiri.2024.76303
VANCOUVER
دادرو, علی. عقلگرایی در مکتب و تفسیر فرقه اشاعره و ماتریدیه. فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان, 1402; 10(شماره بیست و هشتم - زمستان 1402): 7-28. doi: 10.22081/iqiri.2024.76303