بررسی خصوصیات و ویژگی های کلامی مدرسه حله و علمای طراز اول آن

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانش پژوه موسسه امام رضا ع

10.22081/iqiri.2024.53273.1043

چکیده

تاریخ کلام امامیه در مسیر رشد و پیشرفت خود مدارس و مکاتبی را پشت سر نهاده است که هر کدام با روشی خاص، نقش تحول آفرینی در بالندگی اندیشه های کلامی آن داشته اند. در دو مدرسه نخستین مدینه و کوفه، همه باورها و بن مایه های اعتقادی شیعه، تبیین و تدوین یافت. بعدها در مدرسه قم و بغداد، میراث پیشین را با دو رویکرد متفاوت مدون کردند و به نسل های بعدی انتقال دادند. بعد از افول مدرسه قم و بغداد، مهم ترین مدرسه ای که از لحاظ جامعیت، تنوع، نوآوری و متمایز بودن آن در اندیشه های کلامی سرآمد مدارس دیگر امامیه شد، مدرسه یا حوزه حله بود.

کلیدواژه‌ها